dinsdag 7 april 2020

vorig jaar 130


190406
(…) Tegen middernacht aan (…) vertrek ik vanuit Oostende voor een terugtocht door de duisternis, langs het kanaal, richting Brugge. Het is een maanloze nacht en ik zie net goed genoeg de vangrail links van mij om te vermoeden waar het jaagpad zich bevindt waarop ik moet fietsen. *

190407
Ik fiets opnieuw naar Oostende voor het interview dat Jelle Van Riet voor Vrijstaat O van Ilja Leonard Pfeijffer afneemt. Zij doet dat voortreffelijk en dat zal ik haar naderhand ook via Facebook melden. Pfeijffer is zijn ironisch-pontificale zelf. Hij werkt bijzonder constructief mee opdat het gesprek zou slagen – maar het moet gezegd dat die constructieve medewerking niet noodzakelijk is: Van Riets vragen getuigen van een bijzonder scherpzinnige lectuur van Grand Hotel Europa en het zou al veel arrogantie en recalcitrantie hebben gevergd om het interview te doen mislukken. De twee hebben het, uiteraard, over de liefde, over het toerisme, over het in elkaar overvloeien van feit en fictie. Achteraf laat ik mijn exemplaar signeren. Pfeijffer herkent mijn naam. Ik zeg hem dat ik dat stukje heb doorgestuurd dat ik op mijn blog had gezet – hij herinnert het zich en bedankt mij ervoor. Dat doet plezier. *