vrijdag 17 april 2020

vorig jaar 138


190417

Buiten de Carrefour wacht een jongeman, sigaret tussen de lippen en tatoeage in de nek, zijn vriendin – of is het zijn moeder? – op die de winkel verlaat. Ze overhandigt hem een blikje pils terwijl ze zijn mededeling aanhoort: ‘Je moeder heeft nog altijd niet gestort.’ Waarop zij antwoordt, in het allerplatste Brugs: ‘Da’s tohge trutte van e wuuf.’ * Verliefdheid is iets wat je overkomt; je wordt het. Het is een processus en troisième personne en als het niet gebeurt, dan gebeurt het niet. Het doet me denken aan het wegvallen van de plasfunctie in mijn blaas vorig voorjaar na mijn ongeluk. Het was zo vreemd om te moeten ervaren dat iets wat ik altijd vanzelfsprekend had gekund, nu opeens niet meer werkte. Met sondering moest de urine uit mijn blaas verwijderd worden. Net zo lijkt het me nu te gaan, of beter, niet te gaan met mijn vermogen om verliefd te worden. Het was sowieso al een moeilijke aangelegenheid, maar nu lijkt dat vermogen wég, en ik vraag me af of het nog ooit terugkomt. Het maakt me zo machteloos. (…) *