vrijdag 24 april 2020

vorig jaar 143


190423

(…) * (…) *

190424

Op de radio worden de resultaten bekendgemaakt van de recentste peiling van De Standaard en La Libre. Ze worden geanalyseerd, er worden reacties gesprokkeld bij partijvoorzitters en -coryfeeën, en dan mag Ivan De Vadder zijn zeg doen. Zijn analyse bestaat uit een herhaling van de cijfers die al in het nieuwsoverzicht zijn genoemd, en uit een prognose dat het allemaal niet zo eenvoudig zal zijn. Natuurlijk mag ook de kanttekening niet ontbreken dat er een foutenmarge is, en dat er, aangezien nog veertig procent van de Belgen niet weet voor wie ze gaan stemmen, in de maand die ons nog scheidt van de verkiezingsdag, nog veel kan veranderen. Twee, drie of vier keer wordt Bart De Wever ‘opnieuw de populairste politicus’ genoemd, en De Vadder kan, niet gehinderd door enige zin voor zelfrelativering noch door de interventies van de collega die hem ondervraagt, zijn hysterisch-hijgerige gang gaan in wat je niet bepaald een objectieve bijdrage zou kunnen noemen. Mijn besluit staat vast: ik vertrek zo spoedig mogelijk op reis, zodat ik dit hele volksverlakkende circus niet nog drie of vier weken hoef mee te maken. Ik kom daags voor 26 mei terug en zal dan precies datgene doen wat ik nu al van plan ben en waar ik die tonnen infotainment en tendentieuze desinformatie niet voor nodig heb. *