maandag 20 april 2020

vorig jaar 140


190419
(…) * (…) *

190420
Pas na een halfuur of zo was ik het zeker dat ik hem al eens eerder had gezien: Blue Valentine (2010) van Derek Cianfrance, een onromantische liefdesgeschiedenis over hoe initiële verliefdheid overgaat in sleur en wanhoop. Het vreemde van deze schitterend geacteerde film (Michelle Williams and Ryan Gosling) is dat de Dean waarop Cindy verliefd wordt fysiek heel erg verschilt van de uitgebluste versie waarop ze uitgekeken raakt, zodat je de indruk krijgt dat het om twee verschillende mannen gaat. Dat dacht ik voortdurend, waardoor ik me afvroeg hoe er een einde was gekomen aan de eerste relatie en hoe de tweede relatie was begonnen – wat uiteraard niet wordt geëxpliciteerd, het gaat om één relatie. Heeft Cianfrance bewust Ryan Gosling twee zo verschillende uiterlijken laten aannemen? * Begonnen in Orfeo van Richard Powers. Omdat er zo veel goeds te horen is van zijn bomenboek, dat ik dus ook wel wil lezen, maar er ligt hier nog een hele stapel ongelezen Powers-boeken, en Y. was zo enthousiast over Orfeo. * Nadat ik vele jaren nooit of nauwelijks aan mijn leeftijd heb gedacht, gaat er nu geen dag voorbij dat ik me realiseer hoeveel jaren ik nu al in het leven sta. Zevenenvijftig, zevenenvijftig, zevenenvijftig. Dat is de leeftijd waarop Richard Powers Orfeo publiceerde. En dan kijk ik naar het lijstje met titels die hij toen al op zijn naam had staan. Maak je geen illusies, Cornetto, je bent te laat. * (…) *