wolkenfragmenten uit Geert Buelens, De jaren zestig
3628
Het summum van moderne architectuur
was immers de uit glas, staal en beton opgetrokken wolkenkrabber en die
werd bij uitstek geassocieerd met steden als New York of Chicago. (292)
3629
Zo vernietigden megalomane bestuurders,
vastgoedmakelaars en stedenbouwkundigen de Brusselse Noordwijk om er, zo was
het plan, 58 wolkenkrabbers te laten oprijzen, met centraal een
meerkoppig World Trade Center. (299)
3630
‘Zeg niet dat we arm zijn,’ zingt
Liu de dorpelingen toe, ‘als zandkorrels kunnen onze liedjes de zee terugduwen
/ ze kunnen de donkerste wolken uit de lucht blazen.’ (Buelens citeert Liu in de film Liu San Jie van Su Li; 576)
3631
Aan het begin van het decennium
werd in Liu San Jie bezongen hoe in
de strijd tegen de grootgrondbezitters volksliedjes de donkerste wolken
uit de lucht konden blazen. (…) Een van de
grootste hits van de Culturele Revolutie bewees intussen dat liedjes niet
alleen de donkerste wolken uit de lucht konden blazen, maar dat ze ook
een wervelwind konden ontketenen. (622)