donderdag 16 april 2020

vorig jaar 137


190414
(…) *

190416
(…) Ik zet Facebook open. Het nieuws van de brand in Parijs slaat me in mijn gezicht. Een uur nadat we die stad aanschuivend in de file waren gepasseerd, stond de Notre-Dame in brand. De beelden spreken voor zich. De vlammen slaan uit het dak, het schip is een open haard geworden, de brandende vieringtoren kraakt als een aanmaakhoutje en stort neer op de gewelven. Facebookmensen reageren verbouwereerd. Ik schrijf ‘Wat een trieste dag’. Ik erger me aan de linkse zogenaamd progressieve rakkers die zich vrolijk maken over het verdwijnen van dit katholieke symbool en die mij hypocriet noemen omdat ik het door prelaten aan kinderen aangedane onrecht minder erg lijk te vinden. Wat een gotspe. Alles husselen ze door elkaar. Er is er zelfs eentje die vindt dat de kunstschatten in de kerk maar beter kunnen opbranden aangezien die rijkdom toch niet anders dan onrechtmatig kan verkregen zijn. Ik denk aan deze voormiddag, toen we in Béard, op de weg van Décize naar Nevers, nog het Romaanse kerkje bezochten, of wat daarvan overbleef. Of was gered, moet ik eigenlijk schrijven, door enkele goede zielen die zich er hun hele leven voor hebben ingezet. * (…) *