dinsdag 21 april 2020

vorig jaar 141


190421

Pasen is een eenzame dag. Iedereen is met familie bezig, je kunt niet zomaar bij iemand aanlopen. (…) * Body Heat (Lawrence Kasdan, 1981) biedt een geslaagde mix van film noir-intrige en jaren tachtig-esthetiek. Seks en hebzucht doen een mens ontsporen. Kathleen Turner, die mij niet echt overtuigt, doet William Hurt, die het personage ‘Racine’ vertolkt, behoorlijk pijn – ondanks alle tedere strelingen en wulpse nummertjes waarop zij hem trakteert. Een hete en zwoele film waarin voortdurend wordt gepaft en met vuur als essentiële factor, maar die zeker niet aangebrand is. * (…) * Op Touché hoor ik Paul van Vliet vertellen over het boek dat hij heeft geschreven, een autobiografie in de vorm van een brievenverzameling: aan grote voorbeelden, aan zijn eerste lief, aan zijn vader, etcetera. Dat lijkt me een schitterend idee. Aan wie zou ik mijn brieven richten?, het is een interessante oefening. Ik denk (niet in volgorde van belang) aan: B. over puberliefde, aan D. en L. over klasseverschil, aan B., G. over loyaliteit in de vriendschap, J. over imitatie, L. over eerste liefde, H. over pedofilie, C. en P. over kinderwens, G., E. en M. over verliefdheid, mijn moeder over het huwelijk, mijn vader en S. over gefnuikte ambities, J., A. en G. over meesterschap, A. over fotografie, mijn kinderen over de toekomst, W. over (…) – en dan misschien nog een hele reeks bekende mensen die voor iets belangrijks staan, of toch iets wat ik belangrijk vind. Ik zou die brieven kunnen integreren in mijn autobiografie. *