vrijdag 21 februari 2020

vorig jaar 94


190221
Even zag het ernaar uit dat dit document, met al meer dan drie maanden dagboek, gecrasht was. Ik heb er geen back-up van, daar ga ik vanavond zodra ik thuis ben verandering in brengen, maar ik vraag me af: zou ik iets missen mocht de tekst niet meer te recupereren geweest zijn? Neen, toch? * Luc Van Braekel is al sinds jaar en dag internetcommentator. Niet van de minste, zijn teksten zijn goed gedocumenteerd en doorwrocht. En hij is bijzonder goed geïnformeerd. Luc Van Braekel moet, denk ik toch, gesitueerd worden in een rechts-liberale hoek. Ik volg hem niet zo. Misschien is hij wel Vlaams-nationalist, maar goed, dat is tegenwoordig min of meer hetzelfde. Op het nieuws dat de twee ‘klimaatmeisjes’ Anuna De Wever en haar vriendin Kyra Gantois een door ghostwriter-van-dienst Jeroen Olyslaegers geschreven boek gaan publiceren, reageert hij… zuur. Anders kan ik het niet noemen. Zuur. Hij komt niet verder dan een voor de hand liggende opmerking over hoeveel papier daar aan zal opgaan, en hoeveel bomen daar dan weer zullen moeten voor sneuvelen. In de commentaren onder zijn bericht stelt een van zijn volgelingen dat De Bezige Bij, die het boek gaat uitgeven, best wel wat glyfosaat kan gebruiken. Daarop reageert er dan weer iemand: Een dosis glyfosaat voor Jeroen Olyslaegers! Iemand anders liket dat. Enzovoort. Ander voorbeeld van de Facebook genaamde polarisatiemachine. Enkele linkse militanten protesteren in Luik bij de voorstelling van de Franse vertaling van het boek van Theo Francken. Heethoofden blijkbaar want ze gooien met stoelen. Een van hen trapt een deur in van de auto van de voormalige staatssecretaris. Francken dient terecht klacht in: beschadiging van persoonlijke goederen, dat kan niet. Commentaar van Vlaams parlementslid Karl Vanlouwe (van de N-VA): ‘Dit is de manier waarop links Wallonië Theo onthaalt’. (Ik citeer uit het hoofd.) Niet één links of extreem-links heethoofd, neen, meteen alle Walen die links georiënteerd zijn. *