zaterdag 1 februari 2020

vorig jaar 76


190131
(…) *

190201
Een journaliste en een cameraman van de regionale televisiezender Focus komen langs voor een interview, dat moet leiden tot een vier minuten durende aflevering van een programma over West-Vlamingen die ‘iets te vertellen hebben’. Die ‘vier minuten’ indachtig, en ook denkend aan de spontaneïteit die, denk ik toch, voor dit soort zaken wenselijk is, heb ik mij niet al te zeer voorbereid. Maar natuurlijk zit ik achteraf toch met het gevoel dat ik heel veel niet heb gezegd, en dat ik sommige dingen die ik wél zei beter niet had kunnen zeggen. Enfin, ik ben in grote mate overgeleverd aan het talent van N. om er iets moois van te maken. Ze maken niet alleen binnen opnames, we maken ook een wandelingetje tot aan de Smedenpoort. Ik moet doen 'alsof' ik aan het fotograferen ben. * Wandelingetje naar de Oxfam-tweedehandswinkel. Resultaat: twee boeken van Mulisch, een van Perec (De dingen, dat ik ooit al eens in mijn bezit had maar weggaf aan ik-weet-niet-meer-wie), Monte Carlo van Peter Terrin, de 1435 bladzijden tellende poëziebloemlezing samengesteld door Ilja Leonard Pfeijffer, en een gaaf exemplaar van het mij onbekende Misschien Esther van Katja Petrowskaja, dat ik als cadeauboek voor H. en B. aankoop – en dat alles voor 15 euro. Ik had het er nog over met N. en W. van Focus: boeken zijn – in pecuniair opzicht – zo goed als waardeloos. * (…) *