vrijdag 7 februari 2020

Steiners pleidooi voor stilte 4


aflevering 3

Woorden van de nacht

Aan de hand van het essay ‘Nightwords’, opgenomen in de bundel Language and Silence (LS), wil ik nu bovenstaande beschouwingen ietwat concreter maken.

In ‘Nightwords’ heeft Steiner het over pornografie. Volgens hem heeft de toenemende veruitwendiging van het bij uitstek private – de seksualiteit en de beleving ervan, die haar weerslag heeft in een apart vocabulaire of ‘script’ – op den duur een rechtevenredige verarming van die beleving met zich meegebracht. Wellicht omdat de rijkdom van die beleving nauw samenhangt, of gelijkstaat met, het zélf ontdekken en uitwerken van de fysiek-erotische ervaring, verbonden met een welbepaald soort psychisch-erotische ervaring (‘liefde’). Deze beleving kan in geen geval de vergelijking doorstaan met het technisch-mathematische van de ontluisterende statistische benadering of met de prikkel die uitgaat van de aan stations te verkrijgen pulp. ‘… we have scarcely begun to understand the impoverishment of our imaginings, the erosion into generalized banality of our resources of individual erotic representation and expression.’ (LS 91)

In de mate dat pornografie een bedreiging inhoudt voor de privacy, is ze, volgens Steiner, totalitair. (In de politieke zin van het woord.)

Daarenboven is de pornograaf zélf ook hoogst onvrij – dit in tegenstelling met diegenen die beweren dat hij – altijd een hij – vanuit een maximum aan ongebondenheid (aan ethische regels) emancipatorisch zou kunnen werken. Hij geraakt immers steeds nauwer verstrikt in het geforceerde zoeken naar steeds ‘opwindender’ en schokkender omschrijvingen, en strandt op den duur, aangezien datgene wat hij beschrijft nu eenmaal erg beperkt is en zelfs in de gekste combinaties en posities geen onuitputtelijke bron van lyrische inspiratie kan zijn, in een steriel aframmelen van clichés. Wat precies het tegengestelde is van creatieve vrijheid.

Literatuur is slechts een ‘living dialogue between writer and reader’ (LS 98) wanneer de schrijver een respect betoont ‘for the imaginative maturity of his reader’ (LS 98-99). Het respect voor de lezer houdt in dat de schrijver zorgt dat de lezer vanuit zijn eigen levens- (en eventueel lees-) ervaring een aantal door de schrijver ongezegd gelaten dingen zelf kan invullen. Het respect voor de lezer is een respect voor het verbeeldingsvermogen van de lezer. ‘Tolstoy is infinitely freer, infinitely more exciting than the new eroticists, when he arrests his narrative at the door of the Karenins’ bedroom, when he merely initiates, through the simile of a dying flame, of ash cooling in the grate, a perception of sexual defeat which each of u scan re-live or detail for himself.’ (LS 99)

Echte opwinding kan er slechts zijn wanneer de lezer geconfronteerd wordt met een gedeeltelijke weglating, met de opgave zijn eigen verbeelding te laten werken. ‘There is no real freedom whatever in the compulsive physiological exactitudes of present “high pornography”, because there is no respect for the reader whose imaginative means are set at nil.’ (LS 99)

Het gebrek aan respect voor het ‘totale leven’ dat pornografie uitstraalt, uit zich in een totale miskenning van de privacy. Het recht op privacy noemt Steiner ‘[the] most precious right – the right to a private life of felling’ (LS 100). Die privacy wordt in onze samenleving, zonder dat zij totalitair georganiseerd is, reeds genoeg geschonden. Het enige bastion van privacy dat eventueel nog zou kunnen gevrijwaard blijven van indiscretie vanwege media en verwetenschappelijking allerhand, is wellicht precies dat van de persoonlijke erotische beleving. Daarom is pornografie zo verwerpelijk, en de sluikse toelating ervan zo gevaarlijk. De laatste individuele rijkdom van beleving wordt afgevlakt door een gestandaardiseerde training; woorden, ongeëxpliciteerd en precies daarom zo rijk aan betekenis want beladen met de vage schuchterheid en dubbelzinnigheid van het private zoeken in ‘verboden’ terrein, worden uitgehold tot vervelende en uitgeholde kreten.


Lees hier vanaf het begin.