zondag 10 november 2019

vorig jaar 5


181109
In de gang op weg naar de hydrotherapie realiseer ik me dat ik er goed aan gedaan heb om de knoop (…) meteen door te hakken, om het niet te laten aanslepen, zodat ik geen emoties en tijd overbodig en à fonds perdus investeerde. Doordat het allemaal niet zo lang heeft geduurd, en ik de korte pijn heb gefaciliteerd (hoe moet ik het anders dan boekhoudkundig uitdrukken), kan ik het nu snel vergeten. Het schrijnt niet. Het litteken is al bijna onzichtbaar. * Uit het nieuws: het aantal geboorten wereldwijd begint te dalen. Tegen het jaar 2100 zou de totale wereldbevolking, tegen dan plusminus 9 miljard mensen, beginnen te stagneren, en daarna afnemen. * Ik koop in de Decathlon: een zwembroek, een warme koerstrui (ter vervanging van de warme koerstrui die ze op 20 mei kapot hebben moeten snijden op de spoeddienst), een regenjasje in fluogeel en wat onderhoudsvloeistoffen (ontvetter en olie) voor mijn koersfiets. Ik heb ambitie! De caissières van de Decathlon zijn vervangen door scantoestellen. Je scant de barcode op je artikels en betaalt dan met de kaart. That’s it. Tussen het moment waarop je je fiets hebt geparkeerd en er terug op stapt, heb je met niet één levende mens te maken gehad. Dat is de toekomst! (En ik ben nu al ouderwets dat ik dit nu nog noteer.) * (…) * In Terzake op vrijdag zit Theo Francken tegenover Isabelle Albers, hoofdredacteur van een bevriende krant, en Manu Claeys, die net benoemd is tot titularis van een belangrijke functie in de BAM, die de Oosterweel moet realiseren in samenwerking met het N-VA-stadsbestuur van Antwerpen. Geen noemenswaardige tegenstand dus voor de staatssecretaris, die drie kwartier zendtijd krijgt om zijn standpunten en ambities te verdedigen, de hoofdredactrice lof toezwaait en van de ex-activist nauwelijks weerwerk krijgt. *