dinsdag 26 november 2019

vorig jaar 19


181126
Gisterenavond (…) bij H. & B. (…) We snijden vier onderwerpen aan. 1. (…). Dan gingen we aan tafel (met soep en quiche op het menu) en sneden we onderwerp 2. aan: (…). Daarna hadden we het over 3. politiek, meer bepaald de acties van de zogenaamde gele hesjes en de noodzaak om bij alle onheilstijdingen niet als vanzelf over te schakelen op pessimisme. H. vertelde over het boek over de Verlichting waarin hij bezig was. Steven Pinker voert aan dat het met de wereld helemaal niet zo slecht gaat en staaft dat met talloze cijfers en statistieken. Het is maar te zien vanuit welk standpunt je de zaken bekijkt. Daarmee waren we naadloos overgegaan naar ons vierde onderwerp: 4. boeken. B. genoot van Tsjaikovskistraat 40 van Pieter Waterdrinker, Hans raadde me Contouren aan van de mij onbekende Rachel Cusk. Haar verdienste is het om vanuit de verhalen van vele om- en buitenstaanders een zelfportret te borstelen, zoals een schilder niet vanuit het object zelf maar vanuit de tussenruimten en achtergrond de contouren van zijn onderwerp naar voren doet treden. Enfin, zo begreep ik het. Ik zal eens uitkijken naar die Cusk. Ik nam het op voor Annelies Verbeke. Waarop we het hadden over het aandeel vrouwelijke auteurs in onze bibliotheken, en over die bibliotheken tout court, of ons nog wel voldoende tijd zou resten om alles gelezen te krijgen. *