zondag 24 november 2019

vorig jaar 17


181124
Annelies Verbeke publiceerde Dertig dagen in 2015. Daarin komt een passage met een Vlaamse buschauffeur die vindt dat men de vluchtelingen zou moeten ‘verdelgen’. ‘Dat hij dat woord echt had gebruikt: verdelging.’ (230) Dit jaar nog was er commotie over het feit dat een belangrijk N-VA-politicus, ik denk dan het Francken was, het had over ‘opkuisen’. Hij had het ook over vluchtelingen, die in het Maximiliaanpark in Brussel als ik het mij goed herinner, naast de instelling waar ze papieren komen aanvragen – en waarin, zo vernam ik onlangs, affiches hangen waarin ze met niet mis te verstane bewoordingen worden aangespoord om naar hun land terug te keren. Of alles daar platgebombardeerd is of niet, of er daar wordt verkracht of terechtgesteld of niet, of er dan nog familie van hen overleeft of niet… wordt er niet bij gezegd. Terugkeren, oprotten, opkuisen, verdelgen. * (…) * Het schilderij van Didier dat ik kocht gaan ophalen. Vanaf vandaag hangt dat groene doek, met die bos bloemen in een vaas, waaronder één rode, in mijn huis. Het schilderij zal mij de rest van mijn dagen vergezellen. Die (…) euro zijn goed geïnvesteerd! *

© Said Al Haddad