woensdag 27 november 2019

vorig jaar 20


181127
(…) * ‘s Avonds gaan eten bij P.C. Allerhartelijkst en vriendelijk, zoals altijd. We werken alle gangbare onderwerpen af – kinderen, werk, gezondheid… – en komen uit bij ‘de vrienden’: (…). * Op het werk vertel ik aan tafel de episode over mijn vergeten zesde verjaardag en de eierkoek met daarop de ‘6’ die mijn moeder met kandijstroop had getekend. Dit naar aanleiding van J.s verhaal, dat zijn moeder altijd zijn geliefde bloemkoolsoep maakte op zijn verjaardag. Hij vertelde dit omdat de pot vandaag bloemkoolsoep schaftte. Maar op die van mijn moeder lagen er licht gestoofde brokjes bloemkool, en hier niet. Zei J. Waarop A. aanvulde dat de bloemkoolsoep die we voorgeschoteld kregen niet echt naar bloemkool smaakte. * Het fragment in Alleen Elvis blijft bestaan met NMBS-CEO Sophie Dutordoir dat mij zal bijblijven – enfin, dat zou ik toch willen en daarom schrijf ik het op – is dat met Annie Girardot, die haar publiek aanspreekt over haar op dat moment nog beginnende alzheimer. * Het zou onvergeeflijk zijn, indien er een nieuwe wereldoorlog uit zou voortkomen, indien ik het vandaag niet vermeldde, maar het feit van de dag is natuurlijk de schermutseling tussen Rusland en Oekraïne, onder de brug die de Krim met het Russische vasteland verbindt. * Wat mij bijblijft van alles wat ik vandaag op Facebook heb zien ‘passeren’ – dat is het modewoord waarmee je jezelf meteen ook het soort passiviteit verleent dat je ontslaat van de verantwoordelijkheid voor de verslaving waarmee je aan dat medium verslingerd bent – zijn de foto’s uit de trein genomen, van een uit de trein gezien voorbijschuivend landschap. *