donderdag 30 augustus 2018

het overzicht 005


















Drie lentefeesten en een eerste communie, dat moet gevierd. En dus: een uitnodiging. En daarop: een foto. Deze foto. De kinderen zijn zes en twaalf. Eentje is afgelopen zomer getrouwd, de tijd gaat voorbij. De tweede van rechts is mijn jongste zoon, ook hij is vandaag meer dan veertien jaar ouder.

Het verkeersbord was een goede ingeving, al zeg ik het zelf. Een grafisch element dat het vlak opdeelt, de compositie bepaalt. Perfect gecentreerd (gelukkig zwakken de perspectivische vervorming links en rechts en de onderling verschillende poses en gestaltes de symmetrie wat af), en qua kleur complementair met de omgeving. De kinderen vinden het zelf duidelijk ook een goed idee: ze zijn er graag bij. Alleen van de zesjarige, uiterst rechts – A. heette ze toen en heet ze nog altijd –, is niet duidelijk wat ze precies van de situatie denkt. Maar ik denk dat ze het ook wel leuk vond. Het was per slot van rekening toch ook voor haar feest.

Deze foto helpt mij een goede herinnering te bewaren. Van het feest dat erdoor werd aangekondigd, ben ik veel vergeten. Maar het moment dat ik deze foto maakte, dat ik de kinderen voorstelde om achter dat bord te gaan staan en dat zij daar gewillig op ingingen, staat me nog levendig voor de geest. Volgens mij geldt dat ook voor die vier kinderen. Ik moet het G. eens vragen.

Oostkamp – (ca.) 0405