zondag 26 augustus 2018

het overzicht 001


















Geen topfoto, zeker niet. Maar wel geschikt om er een reeks mee te beginnen die een overzicht wil brengen van vijftien jaar fotograferen. Een spoorwegarbeider controleert de rechtlijnigheid van de spoorstaaf waarboven hij schrijlings staat. Hij neemt de houding aan van een lijnrechter bij het tennis. Ik zie deze man vanuit de wagon waarin ik heb plaatsgenomen, en kan dus niet zien wat hij ziet. De rechtlijnigheid krijgt op die manier iets metaforisch: in welke mate zal mijn leven vanaf dit ogenblik rechtlijnig verlopen? Niet in dezelfde mate allicht als het spoor dat door deze man wordt bekeken. Ik wist toen nog niet wat ik nu weet.

Leg je dergelijke bedoelingen en betekenissen al meteen in de foto, voor of tijdens het afdrukken zelf? Neen, of toch zeker niet altijd. Eigenlijk maar heel zelden. Hier was dit zeker niet het geval. Ik was vooral getroffen door de houding van de man, en door de kleur van zijn werkkledij. Het komt mij nu goed uit dat bij het selecteren van foto’s voor deze reeks dit beeld zichzelf aandient. In functie van de plaats die ik deze foto hier geef, in deze context, ontstaat een nieuwe betekenis – een betekenis die de foto uit zichzelf niet had.

Brugge, station – 041018