190112
(…) *
190113
Eergisteren en gisteren twee films. Import Export van
de Oostenrijker Ulrich Seidl (2007) is een keiharde studie van de onderkant in
de samenleving: twee mensen, die elkaar net niet ontmoeten (hoe anders hadden
hun levens kunnen verlopen indien ze elkaar wél tegen het lijf zouden gelopen
zijn in het station – intelligent trouwens van Seidl dat hij hen elkaar niet laat ontmoeten), hebben veel meer
in hun mars dan ze in de maatschappij kunnen verwezenlijken. Zij is in haar
Oost-Europees thuisland verpleegster in een materniteit maar wordt in het
Westen poetshulp op een geriatrische afdeling; hij is een veiligheidsambtenaar
die in gevaarvolle omstandigheden uiterst ondankbaar werk moet leveren en
daarom besluit om in het (voormalige) Oostblok een job te doen als verhandelaar
van gokautomaten. Beklijvende beelden van grijze appartementsblokken in een
sneeuwstorm. Victoria van Sebastian Schipper (2015) is het in één take
opgenomen verhaal van een losbollige Spaans meisje dat in Berlijn in contact
komt met een bende van vier knullige gangsters; ze geraakt verwikkeld in een
slecht aflopende klus. Schitterend acteerwerk! Onwaarschijnlijk ook hoe
Schipper erin is geslaagd je de camera te doen vergeten. * (…) * ‘Zijn lippen
krommen zich een beetje, een haarbreedte, in een grimas die heel langzaam,
gedurende de jaren, in het trage beeldhouwproces van de ziel in het vlees, een
trek in zijn gezicht zal worden.’ (David Grossman, Een vrouw op de vlucht
voor een bericht, 275-276) Kijk in de spiegel, kijk naar de tekeningen die
je van jezelf maakt, en lees je aangezicht: welke gebeurtenissen en ervaringen
heeft die trage beeldhouwer in jouw gelaat getekend? * ‘Ce qui aura été ne sera
même pas un souvenir’ (Michel Onfray, Décadence, 37-38): het
allerruimste macroperspectief in vergelijking waarmee zelfs de heldhaftigste en
machtigste menselijke verwezenlijking hopeloos in gruzelementen valt. We weten
hiervan, we kénnen dit perspectief, maar we laten het zelden tot ons bewustzijn
toe. Er valt gewoonweg niet mee te leven. * (…) * (…) *