donderdag 2 januari 2020

grenzen 7


6.
 
Je hebt, in relatie met het risico dat verbonden is met het verkennen van grenzen, grosso modo twee soorten mensen: rechts hebben we de voorzichtigen, de conformisten, de conservatieven – en links de ondernemers, de durvers, de nonconformisten en excentriekelingen, de progressieven. Onlangs hoorde ik, in een aflevering van Alleen Elvis blijft bestaan, Marguerite Yourcenar aan een nog jonge Bernard Pivot zeggen dat wie zijn hele leven conformist is gebleven, niet heeft geleefd. Dat deed me terugdenken aan de titel van een tekst die ikzelf vijfentwintig jaar geleden schreef: ‘Leven in het verschil of lof der onaangepastheid’. Daaruit citeer ik hier de volgende zin: ‘De tijd speelt in mijn nadeel. Als ik niets doe, gaat ze voorbij, zak ik verder weg. Ik moet de tijd tot stilstand brengen door onderscheidingen aan te brengen, door mijzelf te onderscheiden van wat mij de adem beneemt.’ Het is vreemd om eigen teksten van een kwarteeuw geleden onder ogen te zien.






7.


Het leuke van Facebook is dat er om de haverklap dingen op ‘passeren’. Welnu, terwijl ik deze ‘mijmeringen’ schrijf, passeert een uitspraak van Gilles Deleuze, een leuze van Deleuze, zo u wilt: ‘Être de gauche c’est d’abord penser le monde, puis son pays, puis ses proches, puis soi; être de droite c’est l’inverse.’ Wie links is gaat van algemeen naar particulier, wie rechts is maakt de omgekeerde beweging.
 



lees hier vanaf aflevering 1 van dit stuk over grenzen