dinsdag 23 september 2014

zomer veertien 35



30 juli  – woensdag / Huise

Pas om acht uur op. Ik ga met mijn laptop aan de tuintafel zitten. Het is prachtig weer: heldere hemel, nog fris. In de keuken laat het espressokannetje van zich horen. Ik vul deze notities aan en lees Schwartz. Tegen een uur of negen is iedereen beneden voor het ontbijt. De gesprekken gaan weer over vanalles en tuimelen over elkaar heen. Het gaat onder meer over televisie-, telefoon- en internettarieven. En dat het een schande is dat die telecommaatschappijen er alles aan doen om iedereen naar digitale tv te doen overstappen. (…)

Opnieuw lectuur en dan met Sarah op de fiets naar Ouwegem om er inkopen te doen in de Spar. Langs de weg staan kapelletjes, allemaal gelijkvormig: ze maken deel uit van dezelfde ommegang. In de Spar van Ouwegem hebben ze ook tijdschriften en op de cover van een van die tijdschriften zien we dat Herman Brusselmans liefdesverdriet heeft: zijn nog prille relatie met een dertig jaar jongere journaliste is afgesprongen op haar kinderwens. De heer Brusselmans wenst zich dus niet voort te planten. Net zo ligt er bij de P’s een Paris Match met op de cover een afgeleefde Renaud. Hij lijdt aan mal de vivre en trekt zich terug in een plas drank.

(…)

(…)

(…) M.-A. bindt de stokrozen op, twee passagiersvliegtuigen vliegen op tien kilometer hoogte over en arceren het blauw tussen de wolken met parallelle condensstrepen. Wanneer er wordt opgebroken om een wandeling te gaan maken, neem ik mijn kans waar: ik blijf hier, eindelijk een uurtje rust. Luiheid en zin om te lezen, maar ook het verlangen om alleen te zijn en in stilte (…). Ze blijven inderdaad lang weg: ik heb ruimschoots de tijd om het eten klaar te maken: gevulde tomaten in de oven.