21 mei 2014
dag 23.1
Na een stevig ontbijt, genuttigd samen met Pol en Orlane,
vertrek ik voor mijn laatste etappe. 3 kilometer naar het centrum van Ieper, en
dan nog eens een stuk of 60 tot in Brugge. Da’s een fluitje van een cent
natuurlijk. Het onweer van gisteren is gelukkig gaan liggen. Het is wel grijs
en bewolkt, maar dat past goed bij deze streek, dus daarover gaan we niet
klagen. Ik heb het thuisfront verwittigd van mijn vroege terugkeer – ik had
drie dagen méér voorzien – en ik fiets fluitend noordwaarts, met een gunstige
zuidenwind en poupe. Niets kan mij
deren, zelfs het mottigste landschap niet. (Ben ik nu een nestbevuiler?)
Op de Grote Markt van Ieper zie ik in de vorm van grote
wimpels, foto’s en een heus paviljoen de lokkers van een olijke toeristenmix:
de Tourstart begin juli en de aankondigingen van evenementen die de ‘Groote’ –
met de twee obligate O’s – Oorlog beoogen te memooreren. Via de
beleggersvalstrik Flanders Language Valley bereik ik de weg naar Pilkem: een
goeie ouwe vertrouwde betonbaan/met/peknaden (akoestisch in de verf gezet
telkens er een wagen overheen dokkert), met ernaast zo’n typisch on/mo/ge/lijk
fietspad…
Ik weet dat er inspanningen worden geleverd om de situatie
te verbeteren, maar ik kan toch niet anders dan het vermelden: zeker als je
drie weken in een zeer fietsvriendelijk buitenland hebt rondgetoerd, doet een
terugkeer op onze vaderlandse fietspaden pijn, mal au coeur et au cul. Vanaf de grensovergang op de weg van
Bailleul tot in Dikkebus viel het nog mee, maar eens voorbij Dikkebus was het
toch weer het vertrouwde gedokker. Je wordt van de rechter- naar de linkerkant
van de weg gestuurd, je moet zigzaggend bloemperken en wachthokjes voor bussen
zien te vermijden, en dan zijn er natuurlijk de naden, soms met
niveauverschillen waar zelfs de beste buitenbanden van schrikken.
(Á propos, nu ik het toch over buitenbanden heb: mijn beide
nieuwe Continentals hebben het bijzonder goed gedaan en wat er in zit ook: ik
heb geen enkele lekke band gehad en heb zelfs niet een keer mijn banden moeten
oppompen. Wel is de achterste band haast volledig zijn profiel kwijt door de
werking van het gewicht op 2700 kilometer niet altijd even gladde Franse
asfalt.)