donderdag 1 november 2012

los ingeslagen 33

25 september 2012

Ik plaatste vandaag, onder de titel ‘3000’, mijn drieduizendste foto op deze blog. Ik begon ermee in april 2004. Elke dag stuurde ik een foto, aanvankelijk naar één belangstellende, dan naar twee, vier, acht, enzovoort. Deze abonnees brachten andere abonnees aan en op den duur wist ik niet meer wie allemaal mijn dagelijkse foto te zien kreeg. Het was in het begin wat zoeken naar een juiste vorm. Ik verzon bijschriften, of onderschriften, maar liet die stilaan wegvallen. Het was hem om de foto op zich te doen. Vanaf zevenhonderd of daaromtrent begon ik de foto’s op de blog te plaatsen. Het mailadressenbestand en later Facebook waren – en zijn nog altijd – goede hulpmiddelen om enkele tientallen mensen op het bestaan van deze foto’s te attenderen.

Aanvankelijk fotografeerde ik louter anekdotisch, gaandeweg steeds nadrukkelijker met een artistieke pretentie. Ik zeg niet dat het altijd geslaagd is – je kunt onmogelijk elke dag een goede foto afleveren – maar als ik zo eens terugkijk, wat ik af en toe doe (en ik zou het méér moeten doen, bijvoorbeeld door de reeks ‘terugblik’ verder te zetten), durf ik toch te beweren dat ‘Pascal Digital’ de voorbije acht jaar al een paar mooie beelden heeft opgeleverd.