maandag 12 november 2012

antireclame 2

Ik vond het een goeie reclame, onlangs in de bioscoop. Een jongeman ergert zich in het verkeer over het rijgedrag van een oud koppel voor zich in de file. Een puberdochter zet zonder boe of ba haar mand met vuile was neer bij haar moeder, die op haar knieën voor de wasmachine zit. Een zoon weigert bij de schoolpoort zijn moeder een afscheidskus te geven. ‘We begrijpen elkaar niet…’, wordt gezegd. Maar dan zie je, op een bank in het park, een jongeman – met oortjes en een gameconsole in zijn handen – en een oude man met een krant naast elkaar zitten. Ze hebben geen contact met elkaar maar ze kijken allebei op wanneer een aardig uitziende jonge vrouw voorbij komt joggen: ‘…maar we hebben dezelfde interesses.’ En dan wordt Belfius voorgesteld, de bank die goed is voor zowel oud als jong, die de generatiekloof dicht.

Nauwelijks een paar dagen later verneem ik het nieuws dat diezelfde bank, Belfius, van plan is negenhonderd oudere werknemers te ontslaan en er tegelijk tweehonderdvijftig jongere aan te werven. De oudere kosten te veel.