zaterdag 17 november 2012

antireclame 4

Annemie Struyf, documentairemaakster bij Woestijnvis, gaat terug voor de VRT werken. Zo staat vandaag op DS Online te lezen. Ik volg de programma’s van Struyf niet, al heb ik me laten vertellen dat zij mooie reportages maakt, onder meer over (de restanten van) het religieuze leven (of het leven van religieuzen): ernstige programma’s, die érgens over gaan. Ik lig niet wakker van het nieuwsbericht – maar de inhoud van het artikel, met daarin een mogelijke verklaring voor de terugkeer naar de oude stal, vind ik wel zeer interessant.

Meteen was duidelijk dat het serene programma over religie erg worstelde met de reclameblokken die het programma onderbraken. De één miljoen kijkers die de reeks op Eén kon lokken, volgden niet naar de commerciële zender. Op Vier flirtte het programma met 300.000 kijkers.
Misschien vlucht Struyf niet voor de reclameblokken – al moet de leverancier van inhoud altijd ook gevoelig zijn voor de verpakking waarin die inhoud gepresenteerd wordt – maar dan toch zeker voor de sterk verminderde belangstelling voor haar programma, nu Woestijnvis niet meer reclamevrij op de staatsomroep kan uitzenden maar aan handen en voeten aan de fondsenverstrekkende adverteerders op Vier gebonden is. Wat mij vooral hoopvol stemt, is dat het publiek meer en meer gebruik maakt van de mogelijkheid om duidelijk te maken dat het niet tot kijkvee en afzetmarkt wenst gereduceerd te worden.