zaterdag 20 juni 2020

wolken 3695-3705


wolkenfragmenten in Luuk Gruwez, Het land van de handen

3695
Maar je zit gegarandeerd op je vlonder – niet? – converserend met waterhoen, meerkoet, fuut, kuifeend of misschien met een van die knotsgekke zwanen die nooit goed blijf weten met hun hals en aarzelen tussen de diepte van het water en het onbereikbare van de wolken: kortom, precies als sommige mensen. (122)

3696
Wolkenpartijen om schrik van te krijgen. (146)

3697
En dan was het afgelopen: de wind stak op, rekende af met de laatste wolken, wat ik weet doordat ik aan de deur ging gluren, waarna ik mij terug beddenwaarts begaf en in een droom belandde waarin het geen toeval bleek dat ik naar een luxueuze flat wilde verhuizen, zij het enkel nadat ik mij voor een bijzondere, ad hoc bijeengetrommelde commissie had gelegitimeerd. (150)

3698
Er hing voor het eerst in twee weken een weinig goeds voorspellende lucht over Rozendale, wolken in de rouw. (183)

3699
Bijna brachten wij het er niet levend van af: zodra wij de top hadden bereikt, troepten wolken zich samen. (263)

3700
De voorbije nacht (en eigenlijk al vanaf gisteravond) regeerde achter de wolken een supermaan in het hemelruim. (278)

3701
Ik moest iets doen, zo snel mogelijk, wilde bij de maan te rade, maar die was door wolken gegijzeld. (279)

3702
Nog een paar bewolkte dagen en iedereen wil dood. (305)

3703
En dus hoop ik dat mijn groet hem alsnog bereikt achter de wolken, mocht hij daar wonen en mocht hij daar met een zekere nostalgie op ons neer kunnen kijken. (329)

3704
Hier in Hasselt een uitnodigende wolkeloze hemel bij 22°. (342)

3705
Er hangt boven ons, onvoorspeld, een sikkeneurig grijs wolkendek. (344)