donderdag 25 juni 2020

vorig jaar 194


190625

(…). Een smartphone, ja, we zullen zien hé. Ik heb het vaak, dat ik me voorneem iets zeker niet te doen, en dat ik het dan toch doe. Uit een soort balorigheid, alsof ik niet wil gehoorzamen aan mezelf. * De hitte doet Pierre Plum via een nogal voor de hand liggende associatie denken aan De hondsdagen van Hugo Claus. Hij neemt het ter hand – en ja, ik besluit dat dan ook maar eens te doen. ‘t Is meer dan tijd om nog eens een Claus te lezen. Ik heb hier een zevende druk uit 1963, het tweede deel in de reeks ‘Literaire reuzenpocket’ van De Bezige Bij, met op de cover in sterk overdreven contrast een donkere schoonheid, schoonheid althans volgens de in die tijd geldende esthetische normen. * (…) wij genieten van wat er zonder spreken is: de zon die ondergaat, de zee en de golven, het op blote voeten door de branding stappen, het zwijgend naast elkaar in de strandstoelen zitten. En dan is er de terugkeer, door de wondermooie Uitkerkse Polder, bij valavond, in een heiïg landschap. We zien ganzen, kieviten, scholeksters, reigers, een ooievaar. *