maandag 8 juni 2020

wolken 3686-3693


wolkenfragmenten in Sándor Márai, Bekentenissen van een burger

3686
Het mag dus geen wonder heten dat de huurkazerne, waarin mijn ouders kort na de eeuwwisseling hun intrek hadden genomen, in onze omgeving als een regelrechte wolkenkrabber werd beschouwd en dat het pand indertijd, toen de aannemer het opleverde, in de hele provincie gespreksstof is geweest. (10)

3687
Gedurende vier lange, onbewolkte, zonnige en gelukkige kinderjaren ging ik elke ochtend naar haar toe, opgewonden als een minnaar voor een rendez-vous, hoewel juffrouw Emma precies tienmaal zo oud was als ik. (144)

3688
Niet lang daarna zou de onbewolkte hemel boven me betrekken. (175)

3689
Nog een zomer zweeft boven het landschap van mijn herinneringen, een echte zomer met stralend mooie, wolkenloze dagen, zoals ik later eigenlijk nooit meer heb meegemaakt. (216)

3690
Er dreef op dat moment niet het kleinste wolkje over. (220)

3691
Toch begon men in Berlijn al in die tijd wolkenkrabbers te bouwen, en dat de stad niet werkelijk provinciaals was, bleek ook uit het feit dat nergens beter werd geacteerd dan daar. (229)

3692
Zoals ook in andere landen het geval is, bestond Duitsland eigenlijk uit twee landen: het zichtbare, met zijn sigarenwinkels, wolkenkrabbers en wisselkantoren en een ander, niet minder reëel, alleen moeilijker waarneembaar Duitsland: dat van de dichters. (334)

3693
De Champs-Élysées schitterde met moderne, kleurige lampen en had door de talrijke bescheiden wolkenkrabbers iets van een Amerikaanse avenue. (380)