maandag 29 juni 2020

vorig jaar 197

190628


Bij het afwassen leg ik nog eens de hele ‘Instant Street’-cd van dEUS op. Op volle volume, uiteraard. Wat een prachtplaat. De laatste allicht in mijn leven waarvan ik elke noot ken. Goede voorbereiding voor het concert van volgende week (190708) op het Cactusfestival. Ik kijk ernaar uit! * Amai, als ik dat zo lees in Hugo Claus. De jonge jaren van Georges Wildemeersch, wie er allemaal in het cultureel-intellectuele Vlaanderen van na de oorlog nogal verbrand was! Albert Carrein, de tekstschrijver van het door Miel Cools tot onsterfelijkheid angehauchte ‘Boer Bavo’ (die de katjes in het donker kneep), maar ook de latere cultuurminister Frans Van Mechelen en, jawel, Manu Ruys, de hoofdredacteur en bij leven het aura van ongenaakbaarheid verworven hebbende commentaarschrijver. Die twee laatsten werkten in de late jaren veertig mee aan Branding, een blad dat zich rechtstreeks liet inspireren door het ‘solidaristische’ gedachtegoed van Joris Van Severen. Dat Claus zelf zich ferm met zwartzakkerij had geëncanailleerd, wist ik al. Maar niet dat hij bijvoorbeeld nog in 1948-1949 meewerkte aan Ons Verbond, het blad van het Katholiek Vlaams Hoogstudenten Verbond (KVHV), dat later nog wel meer illustere Vlaamsnationalisten zou voortbrengen (die nog altijd het politieke toneel bevolken), meer bepaald aan nummers waar ‘de politieke nostalgie’ naar de flamingantistische hoogdagen van voor de oorlog ‘van het blad spatte’. Wildemeersch, fijntjes: ‘Het is duidelijk dat Claus zich niet van de ene dag op de andere aan het milieu van zijn jeugd heeft weten te onttrekken.’ (37) *