zaterdag 20 juni 2020

LVO 216



De in Beernem aan zijn lot overgelaten Oktaaf werd opgevolgd door een volgende aangespoelde kat, die door mijn moeder natuurlijk ook Oktaaf werd genoemd, zoals ze alle katten die ze, tot haar dood, in huis zou halen Oktaaf bleef noemen. Ook als het kattinnen waren. Zo hadden we ook in het jaar waarover ik het nu heb, het moet 1967 zijn geweest, een kat die Oktaaf heette. In die tijd vatten mijn ouders een keer het voor hun doen atypische plan op om een verlengd weekend, waarin ook Moederdag vervat was, door te brengen in De Duinse Polders in Blankenberge, een familiehotel van de Christelijke Mutualiteit waar zij, aangezien zij aanhorig waren aan de katholieke zuil en toen zelfs nog praktiseerden, als vanzelfsprekend bij aangesloten waren. Of ik mee mocht dan wel moest, heeft hier weinig belang.

Het kan zijn dat ik hier twee van die verblijven, in twee verschillende, kort op elkaar en misschien zelfs opeenvolgende jaren, verhaspel, maar dat verandert weinig aan de verpletterende indruk die mijn belevenissen in De Duinse Polders op mij hebben gemaakt. Een kat en een hete kan koffie speelden daarbij een hoofdrol, maar die indruk betreft toch vooral de fundamentele emotie die mijn relatie met mijn moeder kenmerkte, toen en de vele jaren tot haar dood die nog zouden volgen, en eigenlijk zelfs tot op vandaag.

Behalve die kat en die kan herinner ik mij trouwens zo goed als niets van dat (samengestelde) verblijf. Of het zou het Nero-album De Pax-apostel moeten zijn, dat ik als troost voor wat voorviel ten geschenke kreeg, een troost die ik dan ook vond in het genoegen dat ik beleefde aan het fantastische Koude Oorlog-verhaal waarin Nero een opdracht uitvoert die hem gegeven wordt door Pol Het Wereldgeweten, een geest die is ontsnapt uit een bloempot die op een goede dag zomaar kwansuis uit de lucht komt vallen, natuurlijk recht op de kale knikker van mijn geliefkoosde Dagbladverschijnsel. Nero wordt niets minder opgedragen dan een langspeelplaat te vervaardigen met grondstoffen die hij moet opdelven uit de bodem van de diepste zee en op de top van de hoogste berg, en vervolgens moet hij de muziek die op die langspeelplaat is geperst ten gehore brengen bij de wereldleiders van die tijd, Chroesjtsjov en Eisenhower, om hen er, zodoende, toe te bewegen om niet de wapens tegen elkaar op te nemen. De Wereldtentoonstelling van 1958 speelt in dat verhaal een rol want ik zie met mijn geestesoog nog een prentje voor me waarop Nero te zien is, schrijlings zittend op de Pijl van de Burgerlijke Bouwkunde van de architecten Jean Van Doosselaere, André Paduart en Jacques Moeschal, een van de monumenten op de Heizel die helaas werden afgebroken.

Toen wij thuiskwamen van dat weekend, bleek dat Oktaaf bevallen was van een vierling. Uitgerekend op Moederdag – die coïncidentie werd dik in de verf gezet en is mij dan ook altijd bijgebleven. Mijn vader wist wel raad met het gebroed. Het werd – gelukkig ver buiten mijn gezichtsveld want ik zou na mijn begrijpelijke vertedering en verwondering om de coïncidentie niet bestand zijn geweest tegen een dergelijke kille wreedheid – in een met stenen verzwaarde zak gestouwd, die dan vervolgens in een water werd geworpen, misschien wel het water in de bouwput achter ons huis.

Mijn vader kon dat blijkbaar. Ik zou het niet kunnen. Spinnen zet ik buiten nadat ik ze met behulp van een potje en een ansichtkaart of systeemfiche gevangen heb, voor binnenshuis verdwaalde hommels of motten open ik het raam. Enkel muggen kan ik met het grootste genoegen vermoorden. Alles wat groter is niet. Zo heb ik eens een halfuur met een spade in dubio gestaan voor een vleugellamme mees die het slachtoffer was geworden van de spilzieke speelzucht van, alweer, een kat. Ik wist dat ik het diertje moest afmaken, maar kon het niet. Ik probeerde het met afgewende blik te onthoofden, maar kliefde ei zo na mijn eigen tenen. Uiteindelijk heb ik de mees levend begraven, en vervolgens dat stukje grond meerdere malen doorstoken met mijn spade.

Maar ik weid uit en dwaal af.




(wordt vervolgd) 
lees vanaf hier deel 1
lees hier vanaf het begin van deel 2