zaterdag 16 januari 2016

reactie



Stefan van den Broeck Ik vind je analyse nogal zwart-wit. Tussen de twee uiterste die jij schept zijn er vele gradaties mogelijk. Zo kan men, zoals ik, de linkse optie als uitgangspunt nemen maar niet blind zijn voor het feit dar er in de stroom asielzoekers ook individuen/groepen zijn die volledig beantwoorden aan hoe de rechtsen naar alle asielzoekers kijken. En vinden dat die, als ze zich misdragen of hun doelen op illegale, gewelddadige wijze nastreven, worden beteugeld, net zoals dat ook moet gebeuren met mensen die hier zijn geboren en zich op soortgelijke wijze misdragen. Zo kom je tegemoet aan de angst die mensen naar de rechtse visie drijft, zonder de linkse gastvrijheid in het gedrang te brengen. Het beteugelen van de rotte appels beïnvloedt mijn kijk op en aanpak van de grote meerderheid niet negatief. Nuance, quoi. Wie zich in zijn reactie op de uitersten stelt maakt het alleen erger, ofwel door onschuldigen mee te laten boeten voor de fouten van enkelen, ofwel door de boosdoeners ongestraft te laten uit vrees voor racist te worden uitgemaakt, wat voor straffeloosheid zorgt en in de kaart speelt van de racisten.

Pascal Cornet Uiteraard. Ik had enkel de bedoeling de zaak scherp te stellen: het gaat mij om die polarisering, die een valstrik is die ons ertoe verleidt om in een van de uitersten te vervallen.