zondag
MODRIS EKSTEINS / OLIETANK
Ja, Gilbert, lees maar Lenteriten
van Modris Eksteins! Veel plezier ermee – volgens een kennis van me, kenner
van WO I én anglofiel, het béste boek over die tijd, de aanloop naar WO I! Ik
heb er zelf ook heel veel aan gehad: Eksteins biedt een mooie synthese van
politiek en cultuur en een bevredigend antwoord op een vraag die ik me al lang
stelde (en die vandaag helaas actueel is): hoe is het in godsnaam zo ver kunnen
komen? ¶
|
In A Most Violent Year
(2014) toont J.C. Chandor ons hoe het economisch systeem dat ons allen inmiddels
helemaal in zijn greep houdt, al in de Verenigde Staten van de reaganeske jaren
tachtig de zakenman die moreel wil handelen, in casu petroleumboer Abel Morales
– niets toevalligs aan die naam –, tot loser
voorbestemt. Immoraliteit is de regel. Dit zijn ‘dangerous times – and we
have to adapt’. Immoraliteit is de essentie van het zakendoen – wie niet in die
logica meestapt, gaat ten onder. De concurrentie tussen de bedrijven is niets
minder dan een oorlog: alle middelen zijn toegestaan, zolang ze ongezien worden
toegepast. Dat is niet zo moeilijk aangezien de hele maatschappij kreunt onder
geweld en misdaad. Voortdurend horen we op de achtergrond radio- en
televisieberichten over alweer een overval, een verkrachting, een schietpartij.
New York was in die tijd geen leuke plek, het verval van de Amerikaanse
samenleving begon zich stevig door te zetten.
Chandor toont hoe wie overeind wil blijven het zich niet kan
permitteren om niet een gangster te
zijn. Abel, die altijd eerlijk wou zijn in zijn klim van kleine speler naar de
top en die daarom ‘Mr. fucking American
Dream’ wordt genoemd, ondervindt tot zijn scha en schande hoe naïef dat is.
Precies op het ogenblik dat Reagan op de radio zegt: ‘Met gezond verstand en
vertrouwen in de eigen mogelijkheden, kunnen we een nieuw begin maken voor
Amerika’, besluit hij dan toch om met vuil geld zijn zaak te redden. En wanneer
hij eindelijk in orde is voor de fiscus, die hem altijd heeft belaagd precies
omdat hij door zijn eerlijkheid een verdachte en gemakkelijke prooi was, komt
hij in een volgende spiraal van gefoefel terecht: de financiering van
presidentskandidaten door bedrijven.
A Most Violent Year is een intelligente, spannende en zeer goed geacteerde film, een genadeloos portret van een doodzieke samenleving. Een paar keer is er van de overzijde van de East River een zicht op Manhattan. De Twin Towers, die er in 1981 nog stonden, komen uiteraard niet in beeld: een olietank op de voorgrond dekt dat stuk van het panorama af. ¶