zaterdag 23 januari 2016

vierenvijftig 104



16 januari 2016

zaterdag

NEBRASKA / FOTOARCHIEF

Er is een film met een kerel die op een grasmaaier de VS doorkruist, de titel ontsnapt me nu even. Gekke projecten, gekke reizen. Nebraska van Alexander Payne (2013) is zo’n film. Een oude knorpot vat een reclamefolder van een schimmige firma letterlijk op: hij denkt dat hij 1 miljoen dollar heeft gewonnen en wil het bedrag persoonlijk gaan innen. Zijn gif spuwende gade – ‘Wat ik met 1 miljoen dollar zou doen? Ik zou hem in een rusthuis steken!’ – vermag hem niet tegen te houden. Probleempje: Grumpy mag, vanwege zijn drankprobleem, niet meer met de auto rijden en het hoofdkantoor van de vermeende hoorn des overvloeds is een staat of twee verderop gevestigd. Te voet dan maar. Zoonlief kan zijn vader alleen maar tegen diens droom in bescherming nemen door erin mee te gaan. Ze belanden met hun tweetjes opvallend vaak in troosteloze afspanningen. ‘Je zou ook aan de drank zijn als je met je moeder zou getrouwd zijn,’ weet pa. De onderneming, die onderweg wordt onderbroken voor een familiereünie en enkele touchante confrontaties met een ver verleden, waarin andere toekomsten nog mogelijk waren, loopt uiteraard op een teleurstelling uit. Maar de twee zijn op deze manier wel wat dichter bij elkaar gekomen en het ziet ernaar uit dat de ouwe zich toch wat tevredener kan opmaken voor zijn grote inwisseling van het tijdelijke met het eeuwige. Nebraska is een leuke film, met een verzorgde zwart-witfotografie, die dit veel te grote land zonder geschiedenis op weinig flatterende wijze in beeld brengt, en met bijzonder pittige dialogen. ¶

060120
Met het oog op een selectie die ik wil maken, ga ik door mijn foto’s, tot bijna twaalf jaar terug. Vanavond belandde ik in januari-februari 2006, dat is dus exact een decennium geleden. Het was een heftige tijd, met veel veranderingen. (...) En vanavond, dus, laat ik de beelden van die tijd aan mij voorbijgaan, een voor een. ¶