woensdag 14 oktober 2020

vorig jaar 257

191008

(…) * ‘De enige mentale toestanden waartoe een wetenschapper directe toegang heeft, zijn die van haarzelf.’ (Waarom de wereld niet naar de knoppen gaat, 150) De filosoof verblijdt telkens de grammaticale constructie van haar zin het toelaat haar feministische leespubliek met deze gemakkelijke toegeving. Het vervrouwelijken van het persoonlijk voornaamwoord kost haar niets. Maar mij stoort het. Ik weet wel dat als vele auteurs – Boudry is niet de enige – het consequent blijven doen, het over enige tijd zal ingesleten zijn en dat niemand er nog van zal opkijken. Maar mij stoort het, nú. Niet omdat ik de politiek correcte motivering ervan niet zou begrijpen of goedkeuren, maar omdat het esthetisch niet klopt. En ook, ja, dat geef ik toe, omdat ik een broertje dood heb aan dergelijke goedkope vormen van politiek correct handelen. Bij mij werkt het averechts. *

 

191009

Het verhaal van mijnheer Sommer van Patrick Süskind is mooi. Süskind houdt een heel verzorgde verteltrant aan. Hij lijkt een jeugdverhaal te hebben geschreven of een sprookje, en dat is het ook – maar het is toch vooral een bitter verhaal over verlangen, rusteloosheid en de zin van het leven, dat enkel door volwassen mensen ten volle kan begrepen worden. Zowel ontluikende liefde als zelfmoord komen erin aan bod. De combinatie van irrationele handelingen met exact-wetenschappelijke redenaties levert een hilarische humor op. (…) * (…) * (…) *

 

191010

De Turken, enfin, Erdogan, vallen Noord-Syrië binnen om er etnische zuiveringen uit te voeren. Veel weet ik er niet over, en machteloos ben ik in elk geval. Natuurlijk bén ik het, wat zou ik als individu vermogen. Maar ik voel het ook. Nadrukkelijk, zoals tegenwoordig bij steeds meer brandhaarden, conflicten, onenigheden. Zelfs de onbenulligste, zoals een meningsverschil op Facebook. Eergisteren bijvoorbeeld, toen X. nog maar eens afgaf op de klimaatjongeren. Onredelijke aversie, blind voor het argument. En neen, je moet er beter niet aan denken om maar te proberen dergelijke mannen (altijd mannen) op andere gedachten te brengen. * (…) *

 

191011

(…) * (…) *