U moet er eens op letten wanneer u nog eens – hoe weinig
gebeurt dat nog! – tijdens een uitgerekt familiebezoek op zondagnamiddag of
op een winteravond-aan-de-keukentafel door het stapeltje kiekjes gaat dat al
decennia in het koekjesblik wordt bewaard: welke regie de amateurfotograaf van
dienst voert bij het maken van portretten. Ofwel wordt er geposeerd voor een
belangwekkend of impressionant landschap (een fontein, een bergkloof, het
ouderlijk huis), waar de geportretteerden dan vóór gaan staan, zodat ze het
zicht erop belemmeren. Ofwel wordt helemaal geen acht geslagen op wat er,
behalve de geportretteerde(n) zelf, op de foto zal te zien zijn, zodat op de
achtergrond allerlei storende elementen de aandacht van het eigenlijke
onderwerp afleiden. Terwijl een goed portret natuurlijk, voor zover er niet
wordt gezocht naar een egale achtergrond waarop niets te zien is, altijd ook
een relatie met de omgeving aangaat, waarbij, in het beste geval, die omgeving
het karakter in kwestie beter in de verf zet.
Zonder de paspoppen zou je hier kunnen spreken van een
mislukt en in elk geval weinig flatterend portret. Maar voor mij drukt de foto,
dus het samenspel van geportretteerde én decor, perfect het idee uit dat ik nu
nog altijd heb van hoe dat kind toen, dertien jaar geleden, was. (Het gaat om
dezelfde A. die ook op de lentefeest-uitnodigingsfoto
te zien was.)
Een tip. Kies het moment goed uit om portretten van uw
naasten te maken. U hebt er alle gelegenheid toe, dus kunt u beter wachten tot
een geschikt decor zich aandient, een decor dus dat uw interpretatie van de
persoonlijkheid van de door u geportretteerde kracht bijzet. En stel daarin dan
uw onderwerp op. Laat in geen geval uw onderwerp plaatsnemen vóór het door u belangwekkend
of impressionant geachte landschap. Hoed u trouwens in het algemeen voor belangwekkende
en impressionante landschappen. En als u dan toch meent dat u er een mooiere
foto van kunt maken dan deze die beschikbaar zijn in het ansichtkaartenmolentje
van de plaatselijke papierhandel, plaats er dan geen personen vóór. Geef, met
andere woorden, niet toe aan uw neiging om portret- en landschapsfotografie tot
één hybride genre te combineren.
Zuid-Frankrijk –
050330