dinsdag 18 september 2018

het overzicht 024


U moet er eens op letten wanneer u nog eens – hoe weinig gebeurt dat nog! – tijdens een uitgerekt familiebezoek op zondagnamiddag of op een winteravond-aan-de-keukentafel door het stapeltje kiekjes gaat dat al decennia in het koekjesblik wordt bewaard: welke regie de amateurfotograaf van dienst voert bij het maken van portretten. Ofwel wordt er geposeerd voor een belangwekkend of impressionant landschap (een fontein, een bergkloof, het ouderlijk huis), waar de geportretteerden dan vóór gaan staan, zodat ze het zicht erop belemmeren. Ofwel wordt helemaal geen acht geslagen op wat er, behalve de geportretteerde(n) zelf, op de foto zal te zien zijn, zodat op de achtergrond allerlei storende elementen de aandacht van het eigenlijke onderwerp afleiden. Terwijl een goed portret natuurlijk, voor zover er niet wordt gezocht naar een egale achtergrond waarop niets te zien is, altijd ook een relatie met de omgeving aangaat, waarbij, in het beste geval, die omgeving het karakter in kwestie beter in de verf zet.


Zonder de paspoppen zou je hier kunnen spreken van een mislukt en in elk geval weinig flatterend portret. Maar voor mij drukt de foto, dus het samenspel van geportretteerde én decor, perfect het idee uit dat ik nu nog altijd heb van hoe dat kind toen, dertien jaar geleden, was. (Het gaat om dezelfde A. die ook op de lentefeest-uitnodigingsfoto te zien was.)

Een tip. Kies het moment goed uit om portretten van uw naasten te maken. U hebt er alle gelegenheid toe, dus kunt u beter wachten tot een geschikt decor zich aandient, een decor dus dat uw interpretatie van de persoonlijkheid van de door u geportretteerde kracht bijzet. En stel daarin dan uw onderwerp op. Laat in geen geval uw onderwerp plaatsnemen vóór het door u belangwekkend of impressionant geachte landschap. Hoed u trouwens in het algemeen voor belangwekkende en impressionante landschappen. En als u dan toch meent dat u er een mooiere foto van kunt maken dan deze die beschikbaar zijn in het ansichtkaartenmolentje van de plaatselijke papierhandel, plaats er dan geen personen vóór. Geef, met andere woorden, niet toe aan uw neiging om portret- en landschapsfotografie tot één hybride genre te combineren.

Zuid-Frankrijk – 050330