maandag 3 september 2018

het overzicht 009


Het woord zegt het zelf: in een stilleven beweegt niets. Ook als alles al vastligt – daarmee bedoel ik dat de elementen in het beeld onderling geen andere posities meer kunnen innemen en op zichzelf roerloos zijn –, kan de fotograaf nog altijd veel doen: hij moet zorgen voor een juiste belichting, een interessante en evenwichtige compositie, eventueel storende elementen uit het beeld verwijderen.

De voornaamste ingreep vindt, of vindt niet, op voorhand plaats: schikt de fotograaf zélf het stilleven, of laat hij de dingen liggen of staan zoals hij ze aantreft, waardoor elk nature morte voor hem ook een objet trouvé blijft.

Ik ben voorstander van de tweede mogelijkheid. Stillevens in elkaar zetten, dat interesseert me niet. Ik ben geen reclame- of culinair fotograaf. Wat ik wel wil, is om – zonder in te grijpen met toegevoegde belichting – via het aangetroffen stilleven iets van de sfeer van de hele omgeving vatten.

Soms kom je op die manier vrij dicht bij het stilleven als schilderkunstig genre.




Brugge, atelier Francis Bekemans – 040426
Heule, atelier Iris Desmaricaux – 040817