zaterdag 29 september 2018

het overzicht 034


Fotografie kan soms méér of iets anders nastreven dan alleen maar schoonheid, bijvoorbeeld wanneer zij een commentaar wil geven op belangrijke issues, zoals het milieu, de ongelijkheid in de samenleving, multiculturaliteit en globalisering, enzovoort. En dit onder het versleten motto: ‘Een beeld zegt meer dan duizend woorden.’ Dergelijke beelden schurken vaak tegen het cliché aan. De meeuw op de vuilnisbelt, een bedelaar en een superrijke in één beeld, boer- en bikini samen in de branding, etcetera.


Deze foto gaat over religie, meer bepaald over de lastige relatie tussen het rooms-katholicisme en de beeldende kunst. De fotograaf maakt gebruik van lichtinval en contrastwerking om de onmiskenbaar erotisch geladen pathetiek van het kruisbeeld af te wegen tegen de amechtige hedendaagse invulling van een raampartij. Waar – grosso modo – tot en met de negentiende eeuw kunstenaars in dienst van kerkelijke opdrachtgevers niet door schroom gehinderd hun vaak obscure driften konden botvieren met naakte putti, smachtende maagden, van pijn kronkelende martelaren, met doornen gekroonde hoofden, bloedende harten, uit grafkuilen kruipende levende lijken en wat al niet meer, daar lijken de schaarse schilders, beeldhouwers, architecten en glaskunstenaars die nog verzocht worden iets te vervaardigen voor het ineenschrompelende instituut vooral in stunteligheid en stotterende nietszeggendheid te excelleren.

Dit beeld vat beide, zowel de oudere als de nieuwere religieuze kunst. Het licht dat door de holle, ongeïnspireerd-decoratieve abstractie van het hedendaagse brandraam valt, onthult zonder pardon de wellustige vormgeving van het kruisbeeld.

Normandië (F) – 060302