maandag 10 september 2018

van Dale 141-145


141
En omdat het op het kantoor van Horst niet warmer dan negentien graden kamertemperatuur mag zijn vindt hij dat hij als een koukrimp moet rillen.
Günter Grass, Mijn eeuw, 178

koukrimp (de; -en) (gew.) koukleum

142
In Fox tönende Wochenschau had de bioscoopbezoeker in mij de negus Haile Selassie gezien toen hij in een motorbarkas bij typisch motregenweer een haven (de Hamburgse?) bezichtigde.
Günter Grass, Mijn eeuw, 185

1negus (de (m.); g.mv.) titel van de voormalige keizer van Ethiopië

143
De twee mogen samen met veel plezier boccia spelen.
Günter Grass, Mijn eeuw, 194

boccia /bɔtʃa/ (het; g.mv.) soort jeu de boules dat veel als gehandicaptensport wordt beoefend

144
Zelfs al laat ik me voor de rest niks voorschrijven en zit ik in Kreuzberg, zoals je weet, bij de kraakbeweging en moesten we er elke dag rekening mee houden dat die Lummer z’n wouten op ons afstuurt: ontruimingscommando Hermsdofer Straße.
Günter Grass, Mijn eeuw, 199

wout (de (m.); -en) (Barg.) 2 (gew.) politieagent

145
Daarom hebben ze later in het Beierse Woud en in de bossen rond Wackersdorf alle paddestoelen opgemeten, en niet alleen de eetbare, zoals de smakelijke parasolzwam en de parelstuifzwam, want het wild eet ook allerlei russula’s die wij niet lusten en is zo besmet geraakt.
Günter Grass, Mijn eeuw, 213

russula (de; -‘s) groot geslacht van doorgaans stevige, kleurrijke paddenstoelen met witte tot gele lamellen: goudgele russula, (Russula aurata); broze russula, (Russula fragilis); gerimpelde russula, (Russula olivacea); purperrode russula, (Russula queleti); ruwe russula, (Russula virescens); smakelijke russula, (Russula vesca); ruwe russula, (Russula foetens)