donderdag 13 september 2018

van Dale 146-150

146
Skaat! Dat heb ik mijn hele leven lang graag gespeeld.
Günter Grass, Mijn eeuw, 248

skaat (het; g.mv.) zeker Duits kaartspel, tussen drie personen gespeeld met 32 kaarten

147
Ik betrad een ruim vertrek met een Himalaya-hoog plafond, een oude hydraulische groom deed de deur achter me dicht.
Jean-Paul Dubois, De verbouwing, 13

groom /gru:m/ (de (m); -s) 1 stalknecht, m.n. rijknecht 2 bediende in livrei in hotels enz.

148
Mijn vrees werd bewaarheid op de dag waarop hij, ‘voor de verandering’, besloot het dak even te laten voor wat het was om loketlood van een schoorsteen te repareren.
Jean-Paul Dubois, De verbouwing, 35

²loket (het; -ten) (bouwk.) trapeziumvormige loden slab, gebruikt voor het waterdicht afdekken van de naad tussen een opgaande muur of schoorsteen en een hellend dakvlak

149
Met de drevels.
Jean-Paul Dubois, De verbouwing, 87

drevel (de (m.); -s) 1 puntige ijzeren bout om spijkers aan te drijven of gaten in plaatijzer enz. te slaan, syn. doorslag, drijfijzer (4) 2 pin waarmee bv. velgen worden verbonden, of de planken van de bodem van een vat 3 drijfijzer (1) 4 (gew.) hij is niet op zijn drevel, niet op dreef
drijfijzer 1 (het) stalen staaf, bij het drijven van metalen gebruikt, syn. drevel (3), drijver 4 drevel (1)

150
Mijn brein was alleen nog een bulbusachtige massa waar utilitaire, primaire gedachten doorheen stroomden die alle zoogdieren gemeen hebben.
Jean-Paul Dubois, De verbouwing, 128
 
bulbus (de (m.); -sen) 1 bol 2 (anat.) enigszins bolvormige structuur, als lichaamsdeel of als plaatselijke verdikking