Dat had je van
haar niet verwacht. Want Fiona is een rechter van staal, bikkelconsequent, niet
los te wrikken uit haar justitiële principes – die ze er ook ten aanzien van
haar echtgenoot Jack (Stanley Tucci) op nahoudt.
Emma Thompson,
die buitengewoon mooi en voornaam aan het oud-worden is (als ik dat mag zeggen
van hashtag-metoo), zet haar rol zeer overtuigend neer. En in die rol gaat het
over: wankelen. Over: hoe je het met principes alleen niet redt. Over: hoe het
leven méér is, en ingewikkelder, dan wat wetboeken stipuleren. ‘In deze
rechtbank hebben we het niet over moraal,’ orakelt rechter Maye, ‘maar over de
wet.’ Zo’n opmerking mag in de rechtbank zeer zeker terecht zijn, je kunt het principe
niet overzetten naar het reële leven.
Rede en
gevoel, daarover gaat The Children Act.
In het begin van de film speelt een Siamese tweeling-dilemma een rol: mag het
gerecht de chirurgische ingreep opleggen, waardoor één van de twee kinderen zal
overleven in plaats van nul? De scheiding van het niet-levensvatbare kinderkoppel
wordt in de film niet verder uitgewerkt, maar het mag duidelijk zijn dat zij
symbool staat voor de tijdelijke scheiding van het kinderloze koppel Fiona-Jack.
Want ja, doordat Fiona voortdurend meer met haar werk bezig is dan met haar
Jack, geeft Jack er op een gegeven ogenblik de brui aan. Mooi is het moment dat
hij de deur dichtgooit om niet te horen hoe zijn vrouw in een andere kamer van hun
grote huis My Funny Valentine aan het
repeteren is – want daarover beschikt deze rechter ook: over muzikaal talent!
Fiona is door het
vertrek van haar man overstuurder dan zij het zichzelf zou willen toegeven.
Uitgerekend op dat ogenblik breekt Adam binnen in haar leven…
Voor wat Fiona’s
kant van het verhaal betreft, blijft de plot zeer geloofwaardig: dit is een
klassiek geval van huwelijksverwaarlozing door workalcoholisme, van
gevoelsarmoede als gevolg van prinzipienreiterei. Maar hoe grillig zijn Adams
wendingen! Hoewel volledig in de greep van Jehovah, laat hij zich toch maar
mooi de baxter met het door een ander aangeleverde rode levenselixir aanleggen,
waarna hij zich ontpopt als een uitermate levenslustige jongeman, om dan toch
weer kopje-onder te gaan wanneer Fiona niet zinnens blijkt hem in haar leven
toe te laten – waarbij het niet helemaal duidelijk is of dat als pleegmoeder
dan wel als sekspartner zou dienen te zijn en het leeftijdsverschil even
verdwijnt in de gemoedsrimpelingen van deze twee gedesequilibreerde zielen.
Het loopt
slecht af met Adam. En goed met Fiona. Die wetenschap hoeft uw filmervaring
niet te spoilen. The Children Act heeft
zeker voldoende ándere kwaliteiten om er toch een zinvol cinemabezoek van te
maken. Vooral de acteerprestatie en het voorname charisma van Thompson staan daar
borg voor.