190317
Mieke Teirlinck maakt prenten waarmee ze emoties
illustreert, geen schilderijen. De getoonde emoties zijn neerslachtigheid,
angst, teruggetrokkenheid, verdriet. (…) De sfeer in galerie tZien is beklemmend,
claustrofobisch. Slechts acht schilderijen in een niet eens woonkamergrote
ruimte. Oudere dames met spectaculaire brilmonturen. Gauw naar buiten! * Op de
16de-eeuwse ‘besloten hofjes’ van de nonnen reageert Berlinde De Bruyckere op
haar tentoonstelling ‘It almost seemed a lily’ in het Museum Hof van Busleyden
te Mechelen met grote kijkkasten waarin ze dekens en houtafval en omgekeerde
huiden en wat is het al niet tentoonstelt. Het contrast tussen de
pietepeuterige bloemetjes en devotieobjectjes in de met monachale huisvlijt
vervaardigde openklapbare ‘hofjes’ en de ruwe materialen van De Bruyckere kan
mij niet bekoren. Het is niet omdat ze er een mooi ogend discours omheen breit,
dat het mij aanspreekt. En inderdaad, het is niet vanzelfsprekend. De link met
de potloodtekeningen van vulva’s en penissen, al dan niet in opgerichte
toestand, is dan weer te evident en gratuit. * Op weg naar huis, langs de
autostrade: de zon werpt haar stralen over de rand van prachtig aanzwellende
onweerswolken. * (…) *