dinsdag 17 maart 2020

vorig jaar 114


190317
Mieke Teirlinck maakt prenten waarmee ze emoties illustreert, geen schilderijen. De getoonde emoties zijn neerslachtigheid, angst, teruggetrokkenheid, verdriet. (…) De sfeer in galerie tZien is beklemmend, claustrofobisch. Slechts acht schilderijen in een niet eens woonkamergrote ruimte. Oudere dames met spectaculaire brilmonturen. Gauw naar buiten! * Op de 16de-eeuwse ‘besloten hofjes’ van de nonnen reageert Berlinde De Bruyckere op haar tentoonstelling ‘It almost seemed a lily’ in het Museum Hof van Busleyden te Mechelen met grote kijkkasten waarin ze dekens en houtafval en omgekeerde huiden en wat is het al niet tentoonstelt. Het contrast tussen de pietepeuterige bloemetjes en devotieobjectjes in de met monachale huisvlijt vervaardigde openklapbare ‘hofjes’ en de ruwe materialen van De Bruyckere kan mij niet bekoren. Het is niet omdat ze er een mooi ogend discours omheen breit, dat het mij aanspreekt. En inderdaad, het is niet vanzelfsprekend. De link met de potloodtekeningen van vulva’s en penissen, al dan niet in opgerichte toestand, is dan weer te evident en gratuit. * Op weg naar huis, langs de autostrade: de zon werpt haar stralen over de rand van prachtig aanzwellende onweerswolken. * (…) *