maandag 16 maart 2020

vorig jaar 113


190315
(…) naar de klimaatbetoging in Brussel. 35.000 anderen zijn daar ook: indrukwekkend! Het enthousiasme van de jongeren en het feit dat nu ook veel generatiegenoten en ook bejaarde mensen van de partij zijn, doet deugd. * (…) *

190316
Heb me weer eens laten gaan in boekhandel Raaklijn. Op mijn volle kaart stond 35 euro te besteden. Daar kocht ik Een seculiere tijd van Charles Taylor voor, een – letterlijk! – vuistdik boek, een plusduizender, over, jawel, onze tijd, en hoe wij tegenwoordig levensbeschouwelijk en areligieus tegen het leven aankijken. Benieuwd! Discretie van Peter Venmans had ik besteld en lag op mij te wachten. En en passant griste ik ook nog Wat op het spel staat van Philipp Blom mee. Ik had het al eens vastgenomen, maar toen had ik de – uitermate lovende – commentaren van Paul Verhaeghe en Jeroen Olyslaegers op het achterplat nog niet gezien. Daardoor liet ik mij deze keer dus wel overtuigen. Een en ander doet mij denken aan de boeken van Blom en Verhaeghe die hier nog ongelezen liggen of staan te wachten: De duizelingwekkende jaren en Intimiteit. (…) * (…) * (…) * (…) * 5 to 7 van Victor Levin (2014) is een niemendalletje. Prettig om te bekijken, feelgood met een bitter randje. Eén keer in je leven ontmoet je de ware. Als je dan met haar niet aan de slag kunt, is weemoed je deel. Maar als bij de ingang van het Guggenheim blijkt dat ze onder haar zachtlederen petroleumblauwe handschoen jouw ring draagt, kan je dag dan toch niet meer stuk. Zoiets. *