woensdag 18 maart 2020

LVO 133



Er waren drie manieren om de woonkamer te betreden: vanuit de keuken door het deurgat waarboven dat keukenuurwerk hing, vanuit de inkomhal bij de telefoon onder aan de trap, en via de deur die uitgaf op het stukje stoep onder 'het afdakske' naast de garage, de deur die wij hadden gebruikt bij de bezichtiging van het huis toen de Van Belleghems er nog woonden maar die wij, sinds wij zelf het huis betrokken, nimmer bezigden.

De woonkamer was de grootste kamer van het huis. In mijn herinnering neemt hij gigantische proporties aan, maar ik schat toch dat de ruimte niet meer dan zes bij vier meter mat. Links van de ongebruikte deur was er een suite van drie ramen, en om de hoek nog een, die dan uitzicht gaf op het strookje tuin naast het huis. Ook de ongebruikte deur was van glas, dus waren er alles samen vijf ramen, die samen voor een overvloedig licht zorgden. Wanneer het buiten donker werd, dienden de rolluiken te worden neergelaten. Dat karwei werd, toen ik al wat groter was, vaak aan mij toevertrouwd. Doe de volets eens toe. De gordijnen waren er enkel voor de sier. Ze werden opzij samengebonden in een soort lus die uit dezelfde, over een stuk buigzaam plastic gevouwen stof was vervaardigd. Moeder knipte en stikte dit alles met veel geduld en kunde: gordijnen met sierstroken en lussen, ook keurig afgezoomd. Het gevolg was wel dat we na het vallen van de avond en het neerlaten van de rolluiken uitkeken op de grauwe binnenkant van de rolluiklatjes. Hoe keurig vervaardigd ook, en hoe duur ook de gordijnstof, dit uitzicht kon bezwaarlijk riant worden genoemd. Maar het moest om de warmte binnen te houden, en nieuwsgierige blikken buiten.

In deze woonkamer werd bij speciale gelegenheden en op zondagavond gegeten. Er werd naar de televisie gekeken. En er was een zithoek waar mijn ouders lazen, op zondagnamiddag tijdens het radioprogramma 'Opera en Belcanto' een uiltje knapten en met de De Bels kaartten. Ook in die zithoek ontvingen ze voornaam bezoek – voor mindere gasten zoals de vriendinnen van mijn moeder werd aan de keukentafel koffie geschonken. In de woonkamer stond ook, op het eind van het jaar, de kerstboom. Op de schoorsteenmantel werden de schoolrapporten uitgestald. En in de woonkamer, op de grond en op de tafel, speelde ik uren en uren en uren met mijn autootjes.

(wordt vervolgd) 
lees vanaf hier deel 1
lees hier vanaf het begin van deel 2