190306
(…) we bleven dus erg lang, tot half twee, aan tafel
zitten, en hadden goede gesprekken. Uiteindelijk bleef ik over met (…) en we
hadden het over vroeg ziek worden of sterven, en over de dood. Wat we willen
achterlaten, hoe we de dood willen ingaan. Wanneer we voor het eerst onze
sterfelijkheid onder ogen hebben gezien. Bij L. was het de ziekte van haar
vader. S. had het over het besef dat ooit de zon zal imploderen en dat er dan van
alles hier niets meer zal overblijven, dat alles dus in kosmisch perspectief
tevergeefs is, en de enorme vrijheid die je daardoor kunt ervaren: opeens wordt
alles mogelijk. * Joden voelen zich beledigd door een in hun ogen
antisemitische praalwagen in het Aalsterse carnaval. Toegegeven, de poppen op
die praalwagen getuigen niet van veel smaak (maar welke ‘praal’-wagen doet dat
wel?). Alle clichés waarmee vertegenwoordigers van het joodse volk plegen te
worden voorgesteld werden uit de kast gehaald: grote haakneuzen, dikke lippen,
baarden enzovoort. Maar toch stemt die kritiek mij onbehaaglijk. De joodse
gemeenschap, die anders toch niet uitblinkt in integratiewil, breekt hier
binnen in een autochtoon gebruik waar zij geen voeling mee heeft en waarvan zij
het bestaan alleen maar schijnt te kennen wanneer zij daar zelf ongunstig in
wordt voorgesteld. Zonder de minste kwade bedoelingen, overigens. Hier is
gewoon een cultuurverschil in het geding. Het heeft totaal geen zin een
carnavalstoet aan politiek-correcte normering te onderwerpen. Een carnaval zal
volledig vrij zijn of zal niet zijn. Overigens, maar dat staat hier eigenlijk
buiten de discussie, heb ik totaal geen voeling met het Aalsterse carnaval. Ik
heb het meer voor optochten zoals die in Eupen, Stavelot, Binche of Duinkerken,
waar volkse massa’s in een soort van collectieve en toch strikt geregisseerde
choreografie opstappen, met een soort van melancholische uitbundigheid. Daar
zul je geen praalwagens aantreffen die een commentaar leveren op de politieke
of mediatieke actualiteit, en dus ook geen incidenten zoals deze met de joodse
gemeenschap. * (…) *