Op elk van deze vragen – ook de verrassende vraag hoe ik
reageer op een geschenk – weet ik wel min of meer een antwoord. Maar het
verband tussen al deze aspecten van reageren op krijgen of op een verlies enerzijds
en de psychologie van de oorspronkelijke eenheid (met de moeder) anderzijds biedt
– voor mij – toch een nieuw perspectief. En meer algemeen lijkt het me
interessant om tot een psychologisch begrip te komen van allerlei eigenschappen
die met dat geven en krijgen in verband staan: generositeit, krenterigheid, Bourgondische
levensstijl, gecrispeerdheid, frigiditeit, spilzucht, enzovoort.
woensdag 19 september 2012
los ingeslagen 15
120817 Paul Verhaeghe heeft het in Liefde in tijden van eenzaamheid over het verbreken van de
oorspronkelijke band tussen moeder en kind. Daarin kan er, strikt gesproken,
geen sprake zijn van een ‘verhouding’ omdat beiden één zijn. Maar zodra die scheiding zich voltrekt,
ontstaat er – door taal bemiddelde en bevestigde – afstand en ook de
mogelijkheid om de verlangde symbiose niet
te krijgen. Hier ontstaat de mogelijkheid van al dan niet geven of krijgen, van
uitwisseling. En dan volgt een gedachte die ikzelf nog nooit eerder heb gehad,
maar die me, in het licht van mijn eigen eigenaardigheden, zeker het overdenken
waard lijkt: ‘Het is ook hier dat iemand leert geven en krijgen op zijn of haar
eigen manier, zodanig eigen zelfs dat het vaak genoeg een typerend
persoonlijkheidskenmerk wordt. Hoe geeft iemand iets, hoe reageert hij/zij op
een geschenk? Kan iemand iets vragen, al was het maar de weg, of wil hij/zij
het op zijn eentje doen? Anders gezegd, hoe gaat iemand om met het tekort?
Tekort moet in deze context zowel zeer concreet (‘Waar zijn mijn sleutels?’)
als zeer algemeen begrepen worden (‘Weltschmerz’,
‘Sehnsucht’, ‘the blues’): iets wat hij/zij niet heeft/is, maar wel wil
hebben/zijn.’