zaterdag 16 augustus 2014

tour 122



13 mei 2014



dag 15.5

Ik heb een hop gezien! Geloof het of niet – en het refreintje dat ik hiervoor heb afgedraaid is heus niet achteraf geconstrueerd! – maar: ik heb een hop gezien. Een zeer kokette vogel is het: ik zag hem voor mij op de weg zitten en dacht eerst aan een Vlaamse gaai (zo goed zie ik nu ook niet) maar toen dacht ik: dat doen Vlaamse gaaien niet, op de weg zitten, die vliegen er altijd over, van links naar rechts of van rechts naar links, al naargelang waar de boom staat waar ze aanvankelijk in zaten of waar de boom staat waar ze naartoe willen vliegen – enfin, ’t was dus geen Vlaamse gaai, dus wat was het dan. De vogel vloog voor mij uit weg, in een golvende vlucht. Hij had een lichtbruine rug. En dan vloog hij van de weg weg, nog altijd in golvende lijn, en toen zag ik het wit en het zwart en wist ik: dit is een hop.

En blij dat ik was.

De hop is een kokette vogel, dacht ik, en toen dacht ik: stel eens een lijst samen van de vogels die je hebt gezien, met de bijpassende adjectieven.

Vlaamse gaai: arrogant
Kraai: waardig
Kauw: speels
IJsvogel: delicaat
Buizerd: opgejaagd (door de waardige kraaien)
Wouw: volatiel

Enzovoort.

Ik was zo blij dat ik in de volgende afdaling een liedje begon te componeren, met melodie en al (in beklimmingen gaat dat veel moeilijker). ’t Was een zeer trenetiaans liedje:

Et avec ceci? Et avec cela?
La boulangère me demande
S’il me faut encore q’que chose
Bah oui, je lui disais, donnez-moi encore…
De la tarte au pomme

Et avec ceci? Et avec cela?
Voilà le curé qui entre
Bonjour, dit-il, est-ce que vous avez…
Et non, il ne faut pas couper –…
Mon petit pain bénit?

Et avec ceci? Et avec cela?
Ainsi ça se passe partout dans la campagne
Aux Landes, dans le Vercors et même en Bretagne
Donnez-moi encore un petit morceau…

Enzovoort. 

Een mens doet wat om aan de saaiheid van die lange ritten een mouw te passen. Maar ik krijg de melodie niet meer uit mijn hoofd en trap en trap en trap…