dinsdag 10 januari 2023

gisteren 9

230109

Peter Verhelst heeft het in Voor het vergeten (92) over de schilderijen Against the Day I en II van Luc Tuymans. Op beide zien we een man-met-spade in de hoek van een tuin. Verhelst schrijft dat Tuymans die ‘man met de spade [heeft] geschilderd’ en daar heeft het inderdaad alle schijn van.

Kort na de regenvlaag komt een duif drinken uit de plas die zich in de dakgoot van de buren heeft gevormd. Ik schrijf dit op en wanneer ik van dit opschrijven opkijk, is de duif al weg.

De kortstondige verwarring wanneer je het geluid van een helikopter hoort, door het raam kijkt en niet de helikopter ziet maar een meeuw die voorbijzeilt.

 

Liet ik in het begin bij het knippen nog weleens de trossen op de grond ploffen, en maalde ik weinig om de paar druiven die telkens wegrolden over de grond, toen ik de oude man een paar keer had zien bukken om één enkele druif op te rapen en schoon te wrijven, werd ik wat behoedzamer. 

Geerten Meijsing, Veranderlijk en wisselvallig, 245