zondag 22 januari 2023

gisteren 21

230121

Met de app Flightradar kan ik nu weten dat de vliegtuigen op de route benoorden Brugge op Londen vliegen, dat ze daar iets meer dan een halfuur later aankomen en dat ze hun daling nu al inzetten. Nutteloze informatie uiteraard, maar wel fascinerend. Toch voor een tijdje.

Wat een toeval! Het bedrag dat de boeken die ik in Den Elder heb uitgekozen, Van den Broeck, Walschap, Fante en Gordimer, komt precies overeen met het tegoed op mijn volle getrouwheidskaart. Ik mag zonder te moeten betalen met mijn aanwinsten de zaak verlaten!

 

Een onbekend landschap doemde voor haar op, dat haar raakte als een onbewuste herinnering aan haar geboortestreek, met groene palmbomen en hoge cipressen onder een lichtblauwe hemel, die warm glanzend over woestijnen, bergen en steden lag en er veel helderder en verkwikkender uitzag dan de lucht in het noorden, die altijd één grote grijze wolk leek. 

Stefan Zweig, De wonderen van het leven, vertaling vertalerscollectief UGent o.l.v. Els Snick, 35