dinsdag 6 januari 2015

wolken 1291-1299



wolkenfragmenten uit August Strindberg, Inferno

1291
Er is weinig verkeer in deze mooie straat, de grote laan met kastanjebomen is van een stralend groen, breed en kaarsrecht als een renbaan, met aan het einde precies in het midden de Davidszuil en in de verte verheft zich boven alles uit de koepel van het Panthéon met zijn gouden kruis dat tot in de wolken reikt. (25)

1292
Op de vensterruit staan de initialen van mijn naam geschilderd: A.S., zwevend op een zilverwitte wolk, met daarboven een regenboog. Omen accipio want het doet mij denken aan Genesis waar geschreven staat: ‘Mijn boog stel ik in de wolken, opdat die tot een teken zij van het verbond tussen mij en de aarde.’  (25)

1293
Alleen het hoofd is afgebeeld, boven een wolk, met een paar gekruiste knoken zoals ze op grafstenen aangetroffen worden. (75)

1294
De geelgrijze ochtendschemering en de sepiakleurige wolk nemen vreemde monsterachtige vormen aan die mijn vertwijfeling nog vergroten. (102)

1295
Als ik de volgende morgen in Klam aankom, waar de roze kamer voor me gereed staat, zie ik boven het huis van mijn tante een draakvormige wolk drijven. Bovendien vertelt men mij dat de bliksem een dorp vlak in de buurt in brand heeft gezet en dat in onze gemeente een wolkbreuk de hooibergen heeft verwoest en de bruggen heeft weggevaagd. (125-126)

1296
Dan breekt er plotseling, zonder dat er een wolkje aan de lichtblauwe hemel te zien was geweest, een storm los. (149)

1297
Op hetzelfde moment breekt de sinds weken bedekte hemel open en door een spleet in de wolken dringt een lichtbundel de eetkamer binnen, schijnt op mijn gezicht, het tafellaken, het servies. (158)

1298
Tijdens de twee minuten die ik erover doe om naar huis te lopen pakken de wolken zich in de meest grillige vormen samen; in het oosten waar het oplicht is de hemel groen, smaragdgroen als een weide in de zomer. (158)

1299
De zon schijnt op het landschap met zijn eindeloze horizonten en over de witte toppen van de Alpen, die één zijn met de wolken. (166)