zaterdag 10 januari 2015

op verhaal 9


Fruit


Hoe eet ik een appelsien?

Ik neem een appelsien en een patattemes. Ik breng met de punt van het mes in de schil een cirkelvormige snede aan rond het naveltje waar de steel bevestigd was waarmee de appelsien aan de appelsienenboom hing, en ik herhaal deze ingreep rond het kroontje aan de andere kant van de appelsien. Ik kerf ongeveer even diep als de schil dik is, en beschrijf beide cirkelomtrekken op plusminus twee centimeter van steel-aanhechtingspunt respectievelijk kroon. Vervolgens maak ik zes of zeven insnijdingen, op gelijke afstanden van elkaar en even diep als reeds vermeld, van de ene cirkel naar de andere. Op deze manier wordt het boven- en onderaan door beide cirkels afgetopte sinaasappeloppervlak in min of meer gelijke segmenten verdeeld. Ik steek nu de mespunt onder een eerste (gelijk hetwelk) schilsegment en wrik dit los van het vruchtvlees. Ik leg nu het patattemes terzijde en trek de schilsegmenten een voor een van de appelsien. Na de verwijdering van het eerste segment benut ik de vrijgekomen ruimte om mijn vinger onder een van beide korte uiteinden van het volgende segment te wrikken. Ik probeer bij het verwijderen van de segmenten al zoveel mogelijk van het wit vel dat tussen het oranje vruchtvlees en de schil zit mee te trekken. Wanneer alle segmenten zijn verwijderd, doe ik hetzelfde met de twee overgebleven ‘poolkappen’ van mijn sinaasappelbol. Daarbij probeer ik ook telkens zoveel mogelijk van de witte vezeldraad mee te trekken die, tussen steelbevestigingspunt en kroon, als het ware de as vormt van mijn sinaasappel. Vervolgens verwijder ik zoveel mogelijk het witte vel en de witte vezelachtige structuur die bovenop het vruchtvlees en vooral op de naden tussen de partjes is achtergebleven. Ik maak hierbij opnieuw gebruik van het patattemes. Wanneer deze bewerking is volbracht, kan ik beginnen met een poging om de partjes van de appelsien uit elkaar te breken zonder daarbij al te veel spatten, laat staan sapejaculaties, te veroorzaken. Ik begin met het geheel in twee helften te splitsen. Ik breng de partjes een voor een naar mijn mond en verwijder, nadat ik het laatste partje en dus de volledige appelsien heb opgegeten, het afval. Ik reinig het mes en was ook mijn handen aangezien deze bij het eten van een appelsien bijna altijd plakkerig worden.

Hoe eet ik een banaan?

Ik neem een banaan en een patattemes. Ik maak op de plaats waar de haaks ingeplante steel in de gebogen cilindervorm van het banaanlichaam overgaat een inkeping in de holle zijde van de banaan. Ik leg mijn patattemes terzijde. Met gebruikmaking van de steel trek ik nu een eerste banaansegment, en wel het segment dat de bolle kant van de banaan uitmaakt, van het vruchtvlees weg. Ik doe hetzelfde met een van de twee segmenten naast het verwijderde segment, maakt niet uit hetwelk, en ten slotte ook met het segment dat de bolle zijde uitmaakt. Ik laat het vruchtvlees vastzitten aan het overgebleven zijsegment en leg de banaan nu, met deze overgebleven schilzijde onderaan, op de tafel. Ik verwijder eventueel op het vruchtvlees achtergebleven witte ‘draden’. Vervolgens neem ik opnieuw het patattemes ter hand en snijd plakjes van ongeveer twee centimeter dik van de banaan af, die ik, op de mespunt geprikt, naar mijn mond breng en verorber. Ik herhaal deze handeling tot het vruchtvlees van de banaan volledig op is en verwijder ten slotte het afval. Ik reinig ook het mes.

Hoe eet ik een appel?

Ik neem een appel en een patattemes. Ik snijd de appel doormidden. Een spelelement kan hierbij worden ingebracht, het bestaat eruit dat het snijden bij de kroon wordt aangevat en dat er gepoogd wordt om in die mate precies te snijden dat het mes precies bij de steel uitkomt en ook deze overlangs doormidden snijdt. Ik heb nu twee halve appels. Deze snijd ik nog eens doormidden, zodat ik vier appelkwartjes heb. Ik neem het eerste kwart en snijd er het vierde klokhuis uit. Ik schil dit eerste kwart. Ik snijd het geschilde kwart middendoor en heb nu dus twee achtste appels. Ik breng het eerste achtste naar mijn mond en terwijl ik het kauw, begin ik alvast met de bewerking van het tweede kwart van de appel. Als alles goed gaat, kan ik ook het tweede achtste opeten voordat ik van het tweede kwart het vierde klokhuis en de schil heb verwijderd. En zo gaat het door met het opeten van het tweede kwart en het tegelijk schillen van het derde kwart, het opeten van het derde kwart en het tegelijk schillen van het vierde kwart, en het opeten van het vierde kwart. Bij het opeten van het vierde kwart moet ik uiteraard niet meer schillen, tenzij ik twee appels na elkaar zou opeten. Maar dat gebeurt nooit. Als ik het vierde kwart heb opgegeten, ben ik aan het eind van het opeten gekomen, waarmee ik bedoel te zeggen dat de appel op is. Rest mij enkel nog de verwijdering, tijdens het kauwen op het achtste achtste van de appel, van het afval van de appel: schil, steel en klokhuis. Ik reinig het mes.

Hoe eet ik een peer?

Ik neem een peer en een patattemes. Ik snijd iets onder de steel de steel af en doe vervolgens hetzelfde als met een appel. Nadat ik de peer heb opgegeten, verwijder ik het afval en reinig ik het mes. Hier moet ik ook mijn handen wassen omdat peren heel erg sappig kunnen zijn.

Hoe eet ik een kiwi?

Ik neem een kiwi, een patattemes en een koffielepel. Ik snijd, met het patattemes, de kiwi in de breedte in twee helften: een bovenste helft en een onderste helft. Ik leg het patattemes terzijde en neem nu de koffielepel ter hand. Met de zijkant van de recipiƫntzijde van de lepel graaf ik in het vruchtvlees van een van beide helften, maakt niet uit of het de onderste of de bovenste is, tot ik daarvan een stukje kan losmaken. Ik breng dat stukje naar mijn mond en begin een tweede stukje los te wrikken. Ik probeer zo dicht mogelijk tegen de schil aan alle vruchtvlees op deze manier los te maken. Ik probeer om tijdens deze operatie de schil niet te beschadigen. Wanneer er op het eind nog wat sap overblijft, lepel ik dat uit de leeggemaakte halve bol. Ik leg deze eerste leeggemaakte halve bol aan de kant en begin de tweede helft van mijn kiwi op dezelfde manier leeg te lepelen. Als ik eerst de bovenste helft heb opgegeten, is dat de onderste helft, en vice versa. Wanneer ook deze tweede halve bol leeggelepeld is, en het vruchtvlees opgegeten, en het eventueel achtergebleven sap opgedronken, bent ik klaar met het eten van de kiwi. Ik verwijder de restanten. Ik reinig het mes en de koffielepel.

Hoe eet ik druiven?

Aan druiven is geen werk! Enkel een voor een de druiven van de goed afgespoelde tros trekken en de eventueel aanwezige pitten in de mond bijhouden en terug uitspuwen. Maar druiven eet ik maar zelden omdat er zoveel chemische producten op gespoten zijn.

Ander fruit eet ik niet.