25 april 2014
5 dagen voor vertrek
De klus is inmiddels geklaard en het moet gezegd: fietsenmaker
Jan Verplancke heeft zijn werk uitstekend uitgevoerd. ‘Ik heb er wel vier uur
aan gewerkt’, zegt hij op verontschuldigende toon. Ik weet wat dit betekent
maar moedig hem aan: degelijk werk kost tijd, en tijd kost geld, geen probleem.
Jan toont me uitvoerig wat hij heeft uitgevoerd: het nieuwe stuur, de nieuwe buitenbanden,
de nieuwe tandwielen… Ik betaal met plezier de gepeperde rekening, beseffend
dat het welslagen van mijn reis voor een deel in de handen van deze vakman
ligt. Ik krijg nog een kettingschakel mee, voor het geval mijn ketting zou
breken, en de oorspronkelijke trapas (te zeer versleten voor zo’n reis), voor
het geval de nieuwe het zou begeven: dan kan ik de ouwe als reservestuk laten
gebruiken want het is niet evident dat ze er waar ik kom zo een in voorraad zullen
hebben. Ik herinner mij het verslag van Rik, waarin wordt bericht over het
blokkeren van een trapas: vlak voor een feestdag, in een klein stadje – en het
mocht een groot toeval heten dat er (1) überhaupt een fietsenzaak was, die (2) dan
ook nog het vereiste wisselstuk in huis had!
Ik verlaat het ‘fietsatelier’ van Jan Verplancke
(Olympialaan 2, Sint-Andries, telefoon: 0491 31 70 39) en bol op mijn als een
naaimachientje lopende Koga naar de sportkledijzaak Bergh aan de
Gistelsesteenweg, waar ik voor alweer meer dan honderd euro spullen koop. Daar
ben ik, volgens mijn wielervrienden van de zondagvoormiddag, al een tijdje aan
toe: ik fiets al maanden rond in uitgedragen kleren. Ook in deze zaak tref ik
een oprecht geïnteresseerde fietsfanaat aan. Hij geeft mij goede raad met
betrekking tot het onderhouden van zeemvellen en het tijdig met aangepaste
producten insmeren van achtersten – en hij spreekt uit ervaring want hij heeft
zelf ook al dergelijke fietsreizen ondernomen. Nog iemand die ik achteraf moet
melden dat alles goed verlopen is – gesteld dat alles goed verloopt, maar dat
zal wel!