zaterdag 21 juni 2014

tour 69



4 mei 2014

dag 6.2

Terug van de bakker. Geen onheilzaam lange wachtrij zoals op zondagochtend bij mij in de straat. Ik kocht een croissant, een nieuw complet (nog ovenwarm) en een kleine quiche met ham en kaas voor bij de picknick straks. Voor de kassa lag er een mandje met kleine chocolade paaseitjes en ik vroeg aan de bakkersvrouw of ik er eentje mocht hebben. Dat mocht. En toen ging de deur achter mij open en de man, die ik op weg naar de bakker had gegroet (bonjour!) terwijl hij de luiken van zijn huis opendeed, trad binnen – wij wisselden een glimlach van herkenning uit en toen ik de bakkerij verliet, groetten wij elkaar nogmaals.

Nu herinner ik mij dat die boer van gisteren, die zijn koeien naar de weide bracht, het ook zei toen wij ons praatje hadden geslagen: Dire bonjour, c’est le moindre qu’on puisse faire! En gelijk heeft hij. Dat heeft natuurlijk met sociale controle te maken (Wie is – in hoofde van bijvoorbeeld die luikenopenzetter – die vreemde snuiter?) maar natuurlijk ook met een elementaire beleefdheid, met een elementaire solidariteit ook: ik groet u maar ik reken er op dat u mij zult helpen wanneer ik in nood ben, zoals ik ook bereid ben u te allen tijde bij te staan. Triestig is het om in een beschaving-in-verval te moeten leven waar de mensen elkaar, ook en bij uitstek als ze elkaar niet kennen, niet groeten. Probeer het maar eens in de wachtrij in de bakkerij in mijn straat! Je kunt van de Fransen zeggen wat je wil, maar hier weten de mensen wel nog wat simple comme bonjour is. Toch op het platteland. Eergisteren kreeg ik bij m’n koffie bij Stéphanie in Gy een hand van een wildvreemde man. De mensen komen binnen met een half opgegeten m’dames, m’ssieurs maar het is toch een groet. En als ik op m’n weg fietsers kruis, krijg ik steevast een bonjour en een opgestoken wuifhand.

Ik ken mensen die hele dagen in één ruimte werken met collega’s en bij het binnentreden ’s morgens nauwelijks een goeiedag krijgen. Ik mag er niet aan denken dat mij zoiets zou overkomen.